Chevrolet Camaro ja Pontiac Firebird ovat elämänkaarensa päässä. General Motors on päättänyt lopettaa F-mallin valmistuksen. Chevy heittää pyyhkeen kehään 35 vuoden ikäiselle Camarolle SS:n muistelumallilla.

Camaro ja Firebird -kaksoset synnytettiin – Camaro vuonna 1966, Firebird vuotta myöhemmin – aikoinaan kilpailemaan Fordin suuren suosion saaneen Mustangin kanssa nuorten ostajien sieluista. Markkinat ovat kuitenkin muuttuneet vuosien saatossa öljykriisien ja saastelakien ansiosta. Kumminkin mallin tunnettavuusarvo on kuitenkin edelleen niin suuri, että GM:llä tiedetään olevan pitkällä suunnitelmat sen uudelleen synnyttämiseksi lähivuosien aikana.

Tämän vuoden syyskuun alkuun mennessä Ford Mustangin myynti Yhdysvalloissa oli yli 112 000 autoa, kun Camaron ja Firebirdin yhdistetty vastaava lukema oli vain 38 500 autoa. Autoalan analyytikot kertovat tilastojen osoittavan Mustangin menestyksen nojaavan naisten apuun. Yli 60 prosenttia Mustangin ostajista oli naisia ja yli 70 prosenttia Musseista oli varustettu V6-moottoreilla. Camaro/Firebirdin ostajista suurin osa oli alle 35-vuotiaita miehiä, joille konehuoneessa huokaavalla vinkkelikasilla oli tärkeä merkitys ostopäätöstä tehtäessä.

Muistelumalli eli tällä erää viimeiseksi esitellyksi Chevrolet Camaro -malliksi jäävä 35th Anniversary Edition perustuu Camaron SS coupé- ja avomalliin, johon on lisätty varustelupaketti. Sen tuotantomäärä on rajoitettu, mutta julkisuudessa esitetyistä arvailuista huolimatta määrää ei vielä ole ole kerrottu virallisesti. Kenties se rajoittuu menekin mukaan.

Erikoismallin väri on punainen, Bright Rally Red. Auto on koristeltu kahdella valkoisella hopeanväriseksi ruutulipuksi muuttuvalla vauhtiraidalla nokasta takaspoileriin.SS:n moottori on sama kuin Z28-mallissa eli Corvetten moottorin hyvin läheinen sukulainen LS1-V8, mutta jäähyväisten kunniaksi SS:n moottorin ilmanottoa tehostetaan konepellin skuuppien avulla ja pakoputkiston vastusta vähennetään suurentamalla putkien halkaisijaa. Tuloksena teho nousee Z28:n 231 kilowatista 242:een. Ostaja voi vaihteistoksi valita joko nelinopeuksisen automaatin tai kuusipykäläisen manuaalin.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 1/02, s. 38)