Cadillac tahtoo ulkomaille. Tämän vuoden aikana tyrkylle tuleva vuosimallin 2003 CTS on Caddyn kolmas yritys saada jalka luksusluokan alemman luokan ovenrakoon. Nyt tähtäyksessä ovat jopa Euroopan markkinat.

Uuden CTS-mallin kanssa Cadillac lähtee soitellen sotaan aikeenaan tunkeutua Bemarin ja Mersun markkinoille. Autossa käytetään ensimmäisen kerran General Motorsin uutta Sigma-pohjalevyä, jota tullaan käyttämään myös muissa yhtiön takavetoisissa malleissa.

Ensimmäisen kerran 50 vuoteen takavetoinen Cadillac on nyt saatavana myös manuaalivaihteistolla. Moottorivaihtoehtoina on kaksi vinkkelikuutosta. Suurempi, 3,2-litrainen, on muunneltu versio GM:n vanhasta 3,0-litraisesta kuutosesta. Tehoa se tuottaa 164 kW/6 000 r/min ja vääntöä 300 Nm/3 400 r/min. Tehdas ilmoittaa kulutuslukemiksi amerikkalaisen EPA-syklin mukaan mitattuna kaupunkiajossa 13,1 ja maantiellä 9,4 l/100 km. Pienempi, 2,6-litrainen moottori, on tarkoitettu Euroopan ja Japanin markkinoille. Sen tarjoama teho ja vääntö (136 kW/6 000 r/min ja 245 Nm/3 400 r/min) liikuttanevat noin 1 600-kiloista autoa useimpia tyydyttävästi.

Kun CTS viime syksynä näytettiin eurooppalaisille Frankfurtin autonäyttelyssä, sanottiin sen saapuvan vanhalle mantereelle maalis-huhtikuun aikana. Nyt suunnitelmat ovat kuitenkin viivästyneet, eikä uusia aikatauluja ole vahvistettu. Mitä ilmeisimmin CTS kuitenkin pääsee aloittamaan Euroopan valloituksensa vielä alkaneen vuoden kuluessa.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 2/02, s. 48-49)