Chevy SSR:ää ihmetellessä ei tarvitse jahkailla, onko se lintu vai kala. Avopaku vai avosportti. Se on molempia. Lintu ja kala. Tosin outolintu sellainen.

Chevy SSR kuuluu viimeaikaisten muistelumallien ryhmään eli autoihin, joista eniten hurmioituneet autonostajat allekirjoittavat ostopaperit ensimmäisinä päivinä, mutta viisaat viivyttelevät. Aikaisempien vastaavien menestyksestä voi povata, mitä SSR:llä on edessään.

Selkeästi amerikkalainen SSR on sangen erikoinen pirssi.Ulkonäkönsä se epäilemättä juontaa vuosien 1947–1953 Chevroletin avopakusta, mutta tarjoaa enemmän kuin pelkän liikkuvan lavan. Ensi kerran julkisuudessa SSR esiintyi Detroitin autonäyttelyssä konseptiautona talvella 2000. Päätös tuotannon aloittamisesta tehtiin pian näyttelyn jälkeen. Auto tulee Yhdysvalloissa myyntiin vuoden 2003 keväällä. Siellä sen hinta tulee olemaan 42 000 euron paikkeilla ja valmistusmäärä vuosittain enintään 10 000 kappaletta.

Pakumaailman erikoisuus on katto, joka nappia painamalla automaattisesti siirtyy ohjaamon taakse ja – simsalabim! – SSR:stä tulee hulppean näköinen avo-avopaku. Korin värisen kovan lavakatteen kanssa se on joltisenkin urheilullinen ja tarvittaessa jopa käytännöllinen avoauto. Sokerina pohjalla ovat suuret alumiinivanteet (edessä 19 x 8, takana 20 x 10) ja Goodyearin nimenomaan SSR:ää varten tekemät matalaprofiiliset renkaat (edessä 255/45, takana 295/40).

SSR on nelivetoinen. Alusta on peräisin Chevrolet TrailBlazer -maasturista. Erillistä tikapuurunkoa on jäykistetty lisäämällä poikkipalkkien määrä seitsemään. Auton vaihteistona on nelinopeuksisen automaatti, jonka eteen sijoitetaan 5,3-litrainen V8, joka ennakkolupausten mukaan tarjoaa tehoa 246 kW (330 hv) ja vääntöä parhaimmillaan 440 Nm.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 4/03, s. 56-57)