Kahdentoista voltin akku ja sitä lataava ilmajäähdytteinen generaattori ovat kyenneet huolehtimaan henkilöautojen sähkön tarpeesta vuosikymmenten ajan, mutta tilanne muuttuu lähivuosina. Autoteollisuus vastaa kasvaneeseen sähkönkulutukseen 42 voltilla.

Autoissa on nykyisin paljon sähköä kuluttavaa elektroniikkaa ja sen osuus kasvaa edelleen. Sähköinen kaasupoljin, ABS-jarrut ja ohjaustehostin kuuluvat jo henkilöauton varusteisiin. Perinteinen venttiilikoneisto muuttunee sekin ajan myötä sähkömagneettisesti ohjatuksi. Sähkömekaaniset jarrut ja sähköinen ohjaus ovat myös kehitteillä. Suurimmat auto- ja komponenttivalmistajat ovat yhteisvoimin miettineet ratkaisua lisääntyvään sähkötehon tarpeeseen. Tulevaisuudessa auton sähköjärjestelmän latausjännite nostetaan 42 volttiin nykyisen 14 voltin sijaan.

Tuttu 14 voltin latausjännite ei ainakaan toistaiseksi katoa autosta. Yleisesti käytetyn 42 voltin sähköjärjestelmä -termin sijaan pitäisikin oikeastaan puhua kaksijännitesähköjärjestelmästä. Siinä on perinteisen 12 voltin akun lisäksi 36 voltin pääakku. Järjestelmään kuuluu myös signaali- ja tehojakaja sekä toiminnan ohjausyksikkö, joiden tehtävänä on muun muassa säätää generaattorin kuormitusta ja huolehtia akun riittävästä varaustilasta. Pelkästään 42 voltin latausjännitettä käyttävä järjestelmä on huomattavasti monimutkaisempi asia. Sen myötä jouduttaisiin kaikki auton sähköjärjestelmän osat uusimaan. Tästä aiheutuisi suuria paineita eri komponentteja – kuten ajovalopolttimoita – valmistaville alihankkijoille. Tällä hetkellä kaksijännitejärjestelmää pidetäänkin todennäköisimpinä vaihtoehtona myös pidemmällä aikavälillä.

Siirtyminen 42 volttiin ei suinkaan tapahdu kertarysäyksellä; nykyistäkin järjestelmää voidaan vielä kehittää. Latausjännitteen kolminkertaistaminen on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin. Alkuvaiheessa uudet komponentit maksavat paljon, joten niitä käytetään kalliimmissa autoissa.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 20/2000, s. 4-5)