Skodan imago on pikkuhiljaa siirtynyt itäautosta laatumerkin suuntaan. Niinpä Felician seuraajaksi tulleeseen uuteen pikkuautoon ladattiin paljon odotuksia. TM:n käyttötesti paljasti, millaisia aineksia Fabia ympärivuotisessa käytössä sisältää.

Kymmenen vuotta on kulunut siitä, kun Volkswagenien, Audien ja Seatien valmistajana tunnettu VAG-konserni otti haltuunsa myös tsekkiläisen Skoda-tehtaan. Yhteisiä osia muiden konsernimerkkien kanssa käyttämällä luotiin ensin keskiluokkaan Octavia, joka kertaheitolla siirsi Skodan pois itäautokategoriasta. Seuraavana oli vuorossa malliston laajennus pikkuautoluokkaan. Siellähän Skodalla oli jo olemassa Felicia, joka tosin alkoi käydä vanhaksi. Vuoden 1999 syksyksi Frankfurtin autonäyttelyyn saatiin esittelyvalmiiksi Fabia. Suomessa se saatiin myyntiin viime vuoden keväällä. Fabia on pääosin kehitetty Tsekinmaalla, Mlada Boleslavissa, missä se myös valmistetaan.

Kolmesta eritehoisesta 1,4-litraisesta TM-käyttötestiin valittiin 50-kilowattinen. Varustetasoksi otettiin Comfort, joka sisältää Classic-perustasoa enemmän mukavuusvarusteita. Testin alkaessa maaliskuussa 2000 auton hinta oli 96 900 markkaa. Nyttemmin maahantuoja on siirtynyt eurohinnoitteluun ja Fabian hintoja on muutenkin tarkistettu. Testattu Fabia versio maksaa nyt 16 770 euroa eli 99 709 markkaa.

Fabiassa käytetään ensimmäistä kertaa VW-konsernin uutta pikkuautoille tarkoitettua perusrakennetta, joten perustekniikaltaan ja korirakenteeltaan auto on moderni. Vanhahtavan leimansa kokonaisuuteen antaa tässä mallissa käytettävä, juuriltaan jo iäkäs moottori. Se on saatettu mahdollisimman hyvin ajan tasalle nykyelektroniikan keinoin, mutta ihmeitä ei näilläkään menetelmillä saada aikaan. Kulutus on korkeahko ja käyttöominaisuudet joiltain osin puutteelliset, vaikka moottorinohjausjärjestelmän päivitys hieman ajamista helpottikin. Ontuva joutokäynti on tälle moottorille jostain syystä ominaista. Suorituskykyä voisi kuvailla luokassaan tyydyttäväksi. Kevyessä ajossa moottori on miellyttävän sitkeä, mutta voimareservejä ei juuri löydy.

Skoda Fabia 1,4 Comfortin käyttötesti oli poikkeuksellisen vaihe- ja tapahtumarikas. Pienikokoisen auton luontevinta testiympäristöä ovat tiheästi asutetut ja liikennöidyt alueet, jolla keskinopeudet samalla jäävät alhaisiksi. Niinpä Fabian käyttötesti venyi hieman tavanomaista pidemmäksi. Viidentoista kuukauden aikana autolla ehti ajaa parikymmentä kuljettajaa, jotka kiittivät yleisimmin auton näppäryyttä ja asiallisia etutiloja. Närkästystä herätti lähinnä kaasupolkimen tunnottomuuden aiheuttama hankala ajettavuus kaupungissa.

Testin päättyessä Fabia oli ulkoisesti hyväkuntoinen. Ajetuista kilometreistä huolimatta siisti ja ryhdikäs olemus kertoo laadusta. Vaikka Fabiassa eräät seikat voisivat olla paremminkin toteutettuja, saa tämänkin Fabian tuleva omistaja varmasti itselleen kelpo palvelijan, jossa on sopivasti persoonallisuutta ja käytännöllisiä ominaisuuksia.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen ja Pekka Aromaan artikkelista TM 14/2001, s. 56-65)