Tarvitseeko joku pientä autoa, johon mahtuu viisi henkilöä ja yli kaksi kuutiota tavaraa? Ei ehkä yhtä aikaa, mutta vaihtoehtoisina mahdollisuuksina samassa autossa nämä ominaisuudet ovat todella hienot. Toyota Yaris Verso muuttuu muutamalla kädenliikeellä viiden hengen henkilöautosta tilavaksi pakettiautoksi. Se on kätevää, mutta miten tällainen kameleontin elämä on vaikuttanut autoon hieman yli vuoden käyttötestin aikana?

Käyttötestiin Verso tuli viime vuoden tammi-helmikuun vaihteessa. Silloin vaihtoehtoina oli kaksi eri tavoin varustelua 1,3-litraista mallia. Valitsimme paremmin varustellun Linea Solin, johon lisättiin ABS-jarrut (+3 900 mk) ja vaihdettiin kasettisoittimella varustettu radio vastaavaan, jossa oli CD-soitin (+600 mk). Auton perushinta oli 114 500 markkaa, kun vaatimattomampi Linea Luna maksoi 104 900 mk. Mitä saimme enemmän tuolla lähes kymppitonnilla? Ulkoisesti Solissa on kromia säleikössä ja ovien kahvoissa sekä kattokaiteet. Solissa on myös keskuslukitus, kauko-ohjaus, sähkötoimiset ikkunat edessä sekä sähkötoimiset ja lämmitettävät sivupeilit. Tavaratilassa on 12 voltin ulosotto ja takaoven lokerot sekä etuistuimien selkänojissa säilytystaskut.

”Onpas ruma auto” oli monen ihmisen kommentti nähdessään Verson ensimmäistä kertaa. Ulkonäön kauhistelut hiljenevät ihasteluiksi, kun aloimme esitellä auton tilamahdollisuuksia. Ajan mittaan ulkonäkökään ei enää kummastuttanut, kun Verso alkoi yleistyä katukuvassa. Verson suuri idea perustuu takaistuinjärjestelyihin. Reunimmaiset istuimet voidaan painaa kokoon ja ne painuvat lattian alle piiloon. Näin auto saadaan helposti tilavasta viiden hengen autosta lähes pakettiauton veroiseksi tavarankuljettajaksi. Sisätilojen suuri korkeus mahdollistaa sellaistenkin tavaroiden kuljettamisen, jotka eivät mahdu normaaliin farmariautoon.

Meluisuus tuli ensimmäisenä esille kaikkien Verson käyttäjien kommenteissa. Alkuaikoina melu peitti alleen monen autossa olevan hyvän asian. Kesärenkaiden käyttöajan tullessa ajankohtaiseksi melumoitteet pienenivät hieman. Melun lähteitä on monta. Häiritsevin osa lienevät alustan äänet ja sen läpi tulevat tienäänet sekä märän tienpinnan suhinat. Moottorikin murisee korkeilla kierroksilla lyhyiden vaihdevälitysten vuoksi. Tuulensuhinoita ei kuitenkaan esiinny häiritsevästi

Testin lopussa Verso oli ulkoisesti ryhdikäs ja kaikin puolin kunnossa. Punainen maalipinta oli lähes moitteeton, joskin sävylle ominaista harmaantumista oli hieman nähtävissä. Runsaista kilometreistä huolimatta siisti ja ryhdikäs olemus kertoo toimivasta perustasta. Ohjauspyörän kehän kiillottumat, kojelaudan ja viiksien painanteisiin pesiytynyt lika, kynnysten kulumat sekä paikoiltaan irronneet muoviosat kertovat käytöstä ja ajomäärästä.

(Tiivistelmä Kari Pynnän ja Pekka Aromaan artikkelista TM 10/2001, s. 116-125)