Talvi lähenee vääjäämättä. Muutamana aamuna on jo Etelä-Suomessakin jouduttu raaputtamaan auton ikkunat jäästä. Nyt ovat käsillä ne ajat, jolloin auton käynnistyminen voi olla epävarmaa, mikäli akku ei ole kunnossa eikä täydessä varauksessa.

* Banner * Biltema * Bosch * Energie * Exide Classic * Exide Ultra * Faam * Fiamm * Hankook * Hoppecke * Optima * Rocket * Salama * Solite * Trane * Trane Kalsium * Varta * Zap

Talvi lähenee vääjäämättä. Muutamana aamuna on jo Etelä-Suomessakin jouduttu raaputtamaan auton ikkunat jäästä. Nyt ovat käsillä ne ajat, jolloin auton käynnistyminen voi olla epävarmaa, mikäli akku ei ole kunnossa eikä täydessä varauksessa.

Edellisessä akkuvertailussamme (TM 18/99) olivat mukana pienemmät 55 ampeeritunnin akut, mutta nyt haluttiin vertailla pykälää suurempia. Tavoitteena oli kerätä vertailuun ryhmä 74 Ah:n akkuja, mutta valitettavasti kaikilla valmistajilla ei ollut heittää peliin tällaista. Näin ollen jouduimme hyväksymään hieman kapasiteettihajontaa, mutta loppujen lopuksi eroa laidasta laitaan oli vain 5 ampeerituntia, joten akut olivat keskenään erittäin vertailukelpoisia.

Vertailussa olleet akut ovat sitä kokoa, että niitä käytetään suuremman keskiluokan bensiinimoottoreiden ja pienten dieselmoottoreiden virtalähteenä. Koko on erittäin yleinen uusimmissa autoissa, ja tarvikemarkkinoillakin se on yksi myydyimmistä.

Mukana oli yhteensä kahdeksantoista akkua, jotka edustivat kuuttatoista eri merkkiä. Exidellä ja Tranella oli mukana kaksi eri mallia, jotka poikkesivat toisistaan rakenteellisesti. Muilta merkeiltä on jokaiselta mukana yksi malli. Hankimme mittauksia varten kutakin akkumallia aina kaksi kappaletta.

Akkujen paremmuus ratkaistiin neljän eri testin perusteella. Näistä testeistä kaksi vertailee sitä, miten täyteen ladattu akku antaa autolle mahdollisuuden käynnistyä kovassakin pakkasessa. Kolmas testi havainnollistaa akun latautumiskykyä käynnistysten välillä. Neljännen testin tehtävänä on kertoa jäljellä oleva ajomatka siinä tapauksessa, jos laturin hihna katkeaa ja lataus loppuu täysin.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että akuissa on edelleen suuria eroja. Osa antaa hienosti energiaa ulos, mutta mahdollisuudet vastaanottaa energiaa akun ollessa kylmä ovat heikot. Toisella rakenteella akku saadaan ottamaan hyvin energiaa vastaan, mutta kyky luovuttaa energiaa on taas heikompi. Tässä vertailussa, kuten talven pakkasissakin, pärjäsivät akut, joissa molemmat osa-alueet ovat tasapainossa. Tällaisen akun valinnalla voi antaa talven huoletta saapua. Mikäli auto on muuten kunnossa, käynnistymisen pitäisi olla varmaa kovimmissakin pakkasissa.

(Tiivistelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 18/03, s. 72-82)