HYVÄÄ

  • ajettavuus hyvällä pinnalla

  • etuviistonäkymä

HUONOA

  • jousitusmukavuus huonolla pinnalla

  • vaihteiston purenta liikkeellelähdössä

Ensimmäinen Impreza syntyi vuonna 1992. Autoa on sittemmin myyty maailmanlaajuisesti 2,5 miljoonaa, joista Euroopassa noin 250 000. Viime vuonna Impreza valittiin Japanissa vuoden autoksi.

Imprezan uusi perusrakenne on sama, jota käytetään maastohenkisessä XV:ssä. Nimi ei ole kovin omaperäinen: Subaru Global. Myös korin peltiosat ovat samat kuin XV:ssä.

Sisätilat näyttävät tyylikkäiltä, mutta niissä on myös sekavuutta, kun materiaaleja on runsaasti. Etuviistoon näkee hyvin, sillä pilarit ovat ohuet ja peilit riittävän takana, jolloin oopperaikkuna on jäänyt ilahduttavan kookkaaksi.

Valmistaja on erityisen ylpeä siitä, että painopiste on nyt viisi millimetriä alempana, mikä ainakin teoriassa parantaa ajettavuutta monella eri tavalla. Valmistajan mukaan muun muassa ohjauksen tunnossa on tapahtunut kehitystä.

Molemmat bensiinimoottorit ovat uusia, ja ne ovat kooltaan 1,6 ja 2,0 litraa. Kummassakaan ei ole ahdinta, ja tehot ovat 84 ja 115 kilowattia.

Pienempi versio on keventynyt 12 kilolla, ja taloudellisuus on ainakin paperilla parempi. Koeajoautomme moottori on suurempi kaksilitrainen.

Ei kun menoksi.

Takaovi avautuu hyvin, joten sisäänkäynti on helppoa. Penkki on ryhdikäs, mutta muotoilultaan laimea. Jalkatilaa on kahdelle peräkkäin istuvalle keskikokoiselle tarpeeksi, ja jalat mahtuvat hyvin istuinten alle. Etuistuimet ovat melko alhaalla, joten takaa näkee hyvin eteenpäin. Sen sijaan vyötärölinja on korkealla kuten nykyään on tapana.

Tavaratilan vetoisuus ei ole ulkomittoihin nähden kovin suuri. Osasyynä on nelivedon vaatima tila.

Moottori käynnistyy nykyaikaisesti napista, joka valitettavasti on jäänyt ohjauspyörän katveeseen. Ääni on joutokäynnillä hyvin vaimea.

Moottoreiden jatkeena on aina portaaton automaattivaihteisto. Liikkeellelähdössä kannattaa kaasua avata pehmeästi, muutoin syntyy terävä ryntäys. Keinotekoiset vaihdepykälät vaihtuvat sittemmin pehmeästi ja nopeasti, niin täydellä kuin puolinopealla kiihdytyksellä.

Kaksilitrainen moottori ei ole kokoluokassaan mikään raketti, mutta siinä on mukavan rehellistä perusvääntöä. Voima välitetään Subaru-tyyliin kaikille pyörille monilevykytkimen kautta.

Moottori on vielä alhaisilla ajonopeuksilla niin hiljainen, ettei sitä huomaa vastaiskumoottoriksi. Vahvempi kiihdytys tuo oitis pörisevän bokseriäänen lyhentämättömänä ohjaamoon. Tasaisella nopeudella vaihteisto on viritetty todella taloudelliseksi. Käyntinopeus on 90 km/h:n nopeudessa alle 1 500 r/min, joskin jo hyvin loiva ylämäki saa vaihteiston hakemaan tiheämpää välitystä.

Kaksilitraisen suorituskyky on kaikissa tilanteissa riittävä, ja se onkin paperilla huomattavasti 1,6-litraista ärhäkkäämpi. Kiihtyvyysarvot ovat isomman eduksi 9,8 vastaan 12,4 sekuntia sataan.

Kojelaudan yläreunan pikkunäyttöön saa näkyviin esimerkiksi tiedot jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilasta ja kaasupolkimen asennosta.

Ohjauksen vastus on sopivan kevyt, ja auto kulkee suoralla tiellä suuntavakaasti. Piukka jousitus antaa hyvällä pinnalla asiallisen tarkkuuden, mutta huonolla pinnalla tutinoita ja ääniä on turhan paljon.

Auto on useimmissa tilanteissa asiallisen hiljainen, mutta vesilätäköt kuuluvat yllättävän hyvin muutoin niin jämerään ohjaamoon. Ilmavirtauksen suhinat ovat riittävän kaukana suuremmillakin nopeuksilla.

Subaru Impreza on auto, joka jakaa mielipiteet kahtia. Urheiluhenkiset nostavat peukkua herkemmin kuin mukavuudenhaluiset. Oman polkunsa kulkijalla on omat ymmärtäjänsä – joita puolestaan on helppo ymmärtää. Subaru pitää sitkeästi kiinni bokserimoottoristaan ja portaattomasta vaihteistostaan, mikä on lojaalisuutta jos mikä.

Tekniikkaa

Moottori: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen vastaiskumoottori edessä pitkittäin, iskutilavuus 1 995 cm3, teho 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 196 Nm/4 000 r/min

Voimansiirto: neliveto, portaattomasti välitetty automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,460 m, leveys 1,775 m, korkeus 1,480 m, akseliväli 2,670 m, raideleveys edessä 1,540 m ja takana 1,545 m; omamassa 1 379 kg, perävaunumassa 1 200 kg, rengaskoko 205/50 R17

Suoritusarvot: huippunopeus 205 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 8,9/6,0/7,0 l/100 km, CO2-päästö 159 g/km

Hinta: vahvistamatta