HYVÄÄ

  • suuntavakaus

  • tavaratila

HUONOA

  • vaihteiston nykäykset

  • totuttelua vaativat yksityiskohdat

Vain tarkimmat autontuntijat osaavat erottaa Peugeot 308:n malli-iän puolivälin päivityksen. Selvimmät tuntomerkit ovat etupuskurin reunojen ilmanottoaukot ja niihin sijoitetut sumuvalot.

Koeajettu auto on periaatteessa samanlainen kuin aikanaan käyttötestissämme ollut 308 SW (loppuraportti TM 23/15). Suurin ero on kuusivaihteinen automaattivaihteisto, jota ei vielä myynnin alkuvaiheessa ollut tarjolla.

Keulassa pieniä muutoksia on tullut lähinnä puskuriin ja etusäleikköön. Ajovalotkin ovat ennallaan.

Muutokset takapäässä ovat vielä hillitympiä kuin keulassa.

Tunnelma on hyvin tuttu myös kuljettajan paikalla. Ajoasento vaatii normaalia enemmän asettelua, jos haluaa nähdä mittarit kunnolla pienen ohjauspyörän yli. Kosketusnäytön grafiikka on päivittynyt modernimmaksi, mutta käytettävyys ei vieläkään ole erityisen hyvä.

Pientä totuttelua vaativia persoonallisuuksia on enemmänkin, esimerkiksi Start-nappia pitää painaa pari sekuntia sekä moottorin käynnistämisen että sammuttamisen yhteydessä.

Ohjaamojärjestely, jossa mittaristoa katsellaan pienen ohjauspyörän yli, ei toimi kovin hyvin, jos tapana on säätää istuin alimpaan asentoonsa. Tällöin ohjauspyörän kehä peittää osan mittaristosta. Kosketusnäytön käyttöliittymä on päivittynyt, mutta ei välttämättä paremmaksi.

Takatilat eivät yllä aivan luokan kärkeen. Selkänoja on ryhdikkäässä kulmassa.

Sammutusautomatiikka toimii nopeasti, mutta käynnistää moottorin vasta kun jarru on kokonaan ylhäällä. Useimmissa automaateissa käynnistys onnistuu helläämällä jarrupainetta hieman, ja auto pysyy yhä paikallaan.

Peugeot ehtii valua mäessä alaspäin ennen kuin moottori käynnistyy ja veto kytkeytyy, sillä mäkipidätin ei kuulu varustukseen.

Myös itse vaihteisto vaatii totuttelua, sillä se nykii normaalia enemmän, mutta tähänkin varmaan tottuu.

Automaattivaihteistoa saa hallittua myös käsin joko kepin sivuasennossa tai ohjauspyörän vaihdekahvoista. Sport-asento terävöittää kaasunvastetta, lisää ääntä ja jäykistää ohjausta. Jokainen näistä ominaisuuksista on tarpeeton.

Matka-autona 308 on parhaimmillaan, sillä suuntavakaus on mallikasta ja moottorissa on pienestä koostaan huolimatta isosti voimaa.

Tosin Sport-asetuksella ohjaus jäykistyy eikä enää keskitä kunnolla, joten sitä ei kannata käyttää.

Kolmisylinterisen Puretech-moottorin tehokkaimmassa versiossa on terve määrä voimaa. Automaattivaihteiston toiminnassa taloudellisuus on mennyt mukavuuden edelle.

Alustaan ei päivityksessä ole koskettu, sillä se toimii normaaleissa kuopissa hienosti, mutta terävissä saumoissa voi kuulua ilkeä rämähdys, varsinkin taka-akselilta.

Tavaratila on edelleen iso ja käyttökelpoinen, mutta kassikoukut jäävät vielä toivelistalle.

Peugeot 308 on melko tavanomaisesta ulkomuodostaan huolimatta sopivasti erilainen auto. Sitä joko arvostaa, tai sitten hankalia yksityiskohtia on pari liikaa. Päivitys on kuitenkin niin mieto, että koko sen tarve jää hieman hämäräksi.

Tavaratila on kiitettävän suuri. Harvinaista on lähes tasainen lattia laajennettuna, sillä selkänoja kaadettaessa myös istuinosa laskeutuu hieman alaspäin.

Pohjan alla oleviin lokeroihin mahtuu runsaasti tavaraa.

Tekniikkaa

Moottori: R3, bensiini, turbo, iskutilavuus 1 199 cm3, teho 96 kW (130 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 230 Nm/1 750 r/min

Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A6

Mitat ja massat: pituus 4,585 m, leveys 1,804 m, korkeus 1,460 m, akseliväli 2,730 m; omamassa 1 275 kg; renkaat 205/55 R16

Suoritusarvot: huippunopeus 204 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 10,7 s, kulutus (yhd.) 4,5 l/100 km, CO2-päästö 106 g/km

Hinta: 28 380 €

Autoetu: käyttö 445 €/kk, vapaa 595 €/kk