Nykyaikaiset pikkuautot ovat kaukana vanhoista muistoista. Ne eivät välttämättä ole enää meluisia, pomppivia, ahtaita eivätkä aina edessä tien tukkona. Ne saattavat sisältää niin isoja ominaisuuksia, että vasta kaupungissa huomaa pituutta olevan alle neljä metriä.

* Fiat Punto 80 16V ELX * Ford Fiesta 1,25i Ambiente * Peugeot 206 XR 1,4 * Renault Clio RN 1,4 * Seat Ibiza Stella 1,6 * Skoda Fabia 1,4 Classic * Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Lunna * Volkswagen Polo Firstline 1,4

Pikkuautojen asiakaskunta koostuu monenmoisista jäsenistä. On yksin ajavia, kaksin liikkuvia ja pientä perhettä kuljettavia. On myös niitä, jotka haluavat isomman auton rinnalle hieman pienemmän. Pikkuautoluokka on mielenkiintoinen ja innostava siksikin, että suurin osa markkinoilla olevista malleista on uudistunut joko perusteellisesti tai ainakin osittain parin viime vuoden sisällä.

Tällä kertaa vertailun alkuasetelmaksi valittiin nykyaikainen pikkuauto ja rahaa olisi käytettävissä noin 90000 markkaa. Tuohon hintaan vaadimme viisi ovea, jotta lähtökohta olisi kaikille tasapuolinen. Kaikkia autoja kun ei kolmiovisena ole saatavissa, vaikka monet eivät välttämättä takaovia kaipaakaan.

Vertailuryhmää koottaessa aavistimme, että kilpailu tulee olemaan kova. Vaikka voittajasta ei aluksi ollutkaan minkäänlaisia aavistuksia eräät autot nousivat vertailun aikana muun tasaisen joukon yläpuolelle. Mitalit jaettiin Renault Clion, Fiat Punton ja tasapisteisiin päätyneiden Ford Fiestan ja Toyota Yariksen kesken. Pettymyksiä toivat Peugeot 206, Seat Ibiza Stella ja Skoda Fabia, jotka eivät uusinakaan pystyneet lunastamaan niihin liittyviä odotuksia. VW Polo jäi myös neljä neljä vuotta sitten saavutetusta ykköstilasta. Kuitenkin on todettava, ettei mikään näistä autoista ole huono valinta. Joku on vain parempi.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 9/2000, s. 14-33)