Lujitemuovista ja kuka ties mistä materiaaleista on syntynyt aikojen saatossa vaihtelevan tasoisia Cobra-korvikkeita alkuperäisen alumiinikorisen vaihtoehdoiksi. Mutta nyt aidonkin Cobran valmistaja, AC, tarjoaa omaa kevytkoriaan. Mistä oikein on kyse?

AC Cobra ei koskaan ole ollut halpa auto, mutta kalliista voi tulla vieläkin kalliimpi. Nykypäivänä alumiinilevyistä käsin muotoiltu kori maksaa jo melkoisen määrän maltaita ja niinpä AC Cobrankin hinta on Iso-Britanniassa kivunnut yli 80 000 puntaan, eli noin 800 000 markkaan. Se alkaa olla jo este monelle rahamiehellekin, sillä vaihtoehtoja löytyy jo reilusti halvemmastakin hintaluokasta. Näin ollen markkinatalouden raaka laki on pakottanut valmistamaan myös Cobrasta kevyemmän version – kirjaimellisesti.

AC:n vastaus hintakilpaan on F1-maailmasta tuttu hiilikuitukori. Kevyt, mutta luja materiaali on mahdollistanut AC Cobran korin painon pudottamisen ainoastaan 22 kg:aan, mutta tärkeintä on kuitenkin selvä kustannusetu alumiiniin verrattuna. Moottorista on niin ikään kustannussyistä jätetty pois ahdin. Muutoin auto on puoliintunutta hintalappua lukuun ottamatta ennallaan.

Tämäntapaista autonvalmistusta olisi joissain tapauksissa aiheellista kutsua retroiluksi, mutta tällä kertaa ei ole kyse siitä. Suora tuulilasi, tuuliohjaimet, kuppipenkit ja kromin käyttö siellä missä kuuluukin kertovat kaikki omaa kieltään. Tuulen riepotellessa hiuksia voidaan todellakin puhua paluusta vanhalle kunnon 60-luvulle. Uusvanha Cobra on yksiselitteisesti hauska auto: yksinkertainen ja aito.

(Tiivistelmä Ray Huttonin artikkelista TM 16/2000, s. 38)