HYVÄÄ

  • käytöksen säädettävyys

  • vaihtoehtojen määrä

HUONOA

  • taka- ja tavaratilat

  • valinnan vaikeus

Mercedes-Benz haluaa tilkitä markkinoiden kaikki raot ja vastata etenkin kahden saksalaisen kilpailijansa haasteisiin kaikilla rintamilla. Tähän saakka avomalli on löytynyt vain kookkaammasta E-sarjasta, minkä lisäksi saatavilla ovat olleet kaksipaikkaiset SLK (nykyisin SLC) ja SL. Tähtimerkki uskoo niin vahvasti avoautojen suosioon, että ensin esiteltiin sellainen S-sarjaan ja nyt C-sarjaan.

Avokorin tulo oli päätetty jo nykyisen C-sarjan suunnittelun alkaessa, joten rakenteesta tehtiin hyvin vankka. Siitä huolimatta katon poistaminen on vaatinut vahvistuksia lattiaan, rinta peltiin ja keskitunnelin reunoille. Valmistajan mukaan muutoksia tarvittiin kuitenkin tavallista vähemmän ja korin vakuutetaan olevan hyvin vääntöjäykkä ja turvallinen.

AJOSSA TULOS oli vakuuttava, oli sitten alla koeajoautojen perusmallina ollut C 250 d Cabriolet tai väkivahvin Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet. Kunhan ensin tottui vähän epämääräiseen ohjaustuntoon, auto kulki vakaasti toivottuun suuntaan. Koeajoautoissa olleet vakiota kookkaammat pyörät rämähtivät pari kertaa ilkeästi pahimpiin kuoppiin, mutta sekään ei aiheuttanut tärähdyksiä korissa.

Muodoiltaan C-sarjan Cabriolet muistuttaa hyvin paljon suurinta S-sarjalaista. Tunnelma jatkuu myös ohjaamossa, joka tarjoaa ainakin lisävarusteilla kuorrutettuna todella miellyttävän ympäristön.

Monisivuiselta lisävarustelistalta kannattaa ruksata Cabriolet Comfort -paketti, joka sisältää Aircap-tuulisuojan ja Airscarf-ilmahuivin. Niiden avulla avoautoilusta voi nauttia, vaikka ulkoilman lämpötila ei olisi aivan kesälukemissa. Ensin mainittu ohjaa ilman matkustamon yli ja ilmahuivi puhaltaa pääntuesta lämmintä ilmaa niskaan.

MAINIOIHIN VAKIOVARUSTEISIIN kuuluu turvavyön ojentaja, sillä leveän oven takia vyön tavoittelu olisi muuten vähän hankalaa. Turvallisuutta lisäävät auton kaatuessa takaistuimen pääntukien takaa ylös ponnahtavat turvakaaret, jotka yhdessä vahvojen etupilarien kanssa varmistavat tilan riittävyyden.

Sitä vastoin kattorakenne on nipistänyt takamatkustajien tiloja niin pituus- kuin leveyssuunnassa. Kyllä takapenkille aikuinenkin mahtuu, mutta pitkällä matkalla puutuu varmasti.

Sama ongelma on tavaratilan kanssa, joka on litroissa mitattuna kohtuukokoinen, mutta pienen luukun ja tilan muodon takia sitä on hankala täyttää ja käyttää. Mutta eipä avoautoa tavarankuljetusta varten hankita.

MB_C_Cabrio_tavaratila3

Tavaratila on litramääräisesti kohtuullisen kokoinen, mutta pienen takaluukun takia lastaaminen ja purkaminen on vähän hankalaa.

UUDESTA CABRIOLETISTA pääsee nauttimaan vajaalla 60 000 eurolla, jos tyytyy 1,6-litraisella 115 kilowatin tehoisella bensiiniturbolla varustettuun C 180 -malliin.

Toista ääripäätä edustaa Mercedes-AMG C 63 -kaksikko, joiden nelilitrainen kaksoisahdettu V8-moottori kehittää yli kolminkertaisen määrän kilowatteja. Niissä voi nauttia moottorin jylinästä ja mahtavasta väännöstä, mutta autot vaativat hyvää itsehillintää.

Kahden moottorin kanssa neliveto on vakiona ja kahteen sen saa valinnaisena.

Suomeen Cabrio tulee Coupén tapaan vain automaattivaihteisena, mikä on järkevä päätös. Automaatti kun tuo mukanaan Dynamic Selectin, jolla auton olemusta voi muuttaa merkittävästi erittäin taloudellisesta urheilulliseen. Ajotilan valinta vaikuttaa vaihteiston toiminnan lisäksi kaasun vastaavuuteen ja ainakin ilmajousituksen yhteydessä myös alustan jäykkyyteen.

Moottorivalikoiman äärilaitojen välissä on muun muassa C 250 d, johon keskityimme. Voimaa on Suomen olosuhteisiin vähintään riittävästi, sillä kiihdytys nollasta sadan kilometrin nopeuteen ei vie aikaa kuin vähän yli seitsemän sekuntia. Ainoa isompi moite kohdistuu äänimaailmaan, sillä dieselin raksutus istuu huonosti avoautoiluun. Mutta omistajan on helppo unohtaa moinen autoa (harvoin) tankatessaan, sillä polttoainetta kuluu vain vähän.

C-sarjan Cabriolet on tyylikäs myös katto kiinni, ja valinnanvaraa riittää aina etualan Mercedes-AMG C 63 S:ää myöten, jossa on lisävarusteena saatava monikerroksinen akust

C-sarjan Cabriolet on tyylikäs myös katto kiinni, ja valinnanvaraa riittää aina etualan Mercedes-AMG C 63 S:ää myöten, jossa on lisävarusteena saatava monikerroksinen akustinen katto.

MERCEDES-BENZIN C-SARJAN Cabriolet löytää varmasti paikkansa Suomen vaatimattomilta avoautomarkkinoilta ja se saattaa jopa kasvattaa niitä. Uutuuden olemus on pitkälti kuin ylellisessä S-sarjassa, mutta kompaktimmassa koossa. Valinnanvaraa on valtavasti ja vain varallisuuden määrä voi olla varustelun rajana. Ikävä kyllä ensimmäiset autot saapuvat meille vasta syksyn kynnyksellä, mutta ensi kesäksi ajokki on valmiina odottamassa.

TEKNIIKKAA

C 180

C 200

C 250

C 300

C 400

C 220d

C 250 d

C 43

C 63

C 63 S

Moottori

R4, bensiini

V6, bensiini

R4, diesel

V6, bensiini

V8, bensiini

Ahdin

turbo

2 x turbo

Iskutilavuus (cm3)

1 595

1 991

2 996

2 143

2 996

3 982

Teho (kW (hv)/r/min)

115 (156)/5 300

135 (184)/5 500

155 (211)/5 500

180 (245)/5 500

245 (333)/5 250

125 (170)/3 000-4 200

150 (204)/3 800

270 (367)/5 500

350 (476)/5 500

375 (510)/5 500

Vääntömomentti (Nm/r/min)

250/1 500-4 000

300/1 200-4 000

350/1 200-4 000

370/1 300-4 000

480/1 600-4 000

400/1 400-2 800

500/1 600-1 800

520/2 000-4 200

650/1 750-4 500

700/1 750-4 500

Voimansiirto

Vetotapa

takaveto

takaveto

neliveto

takaveto

takaveto

neliveto

takaveto

neliveto

takaveto

neliveto

takaveto

takaveto

Vaihteisto

A9

A7

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,686 x 1,810 x 1,409 (4Matic 1,416)

p = 4,696

4,750 x 1,877 x1,403

Akseliväli ja raideleveys e/t (m)

2,840 ja 1,563/1,546

Raideleveys

1,563/1,546

1,578/1,554

1,636/1,592

Omamassa (kg)

1 615

1 665

1 725

1 665

1 690

1 805

1 745

1 805

1 740

1 870

1 910

1 925

Rengaskoko

225/50 R17

e: 225/45 R18

t: 245/40 R18

255/40 R18

285/35 R18

255/35 R19

285/30 R19

Suoritusarvot (valm.ilm.)

Huippunopeus (km/h)

220

233

227

244

250

250

231

225

243

250

250

250

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

8,9

7,8

8,0

6,9

6,4

5,2

8,2

8,1

7,2

4,8

4,2

4,1

Yhdistetty EU-kulutus (l/100 km)

6,5

6,2

7,1

6,2

6,7

8,0

4,6

5,0

4,6

8,3

8,9

8,9

CO2-päästö (g/km)

146

140

163

140

151

181

121

130

121

190

208

208

Hinta (€)

*

* = vahvistamatta