Möhkälemäiset katumaasturit kiinnostavat kansaa eritoten Amerikassa, sehän tiedetään. Siinä sivussa myös Euroopassa markkinat laajenevat uusien tuotteiden myötä. Valikoiman kalliimmassa päässä uudistumisvuorossa on tänä vuonna ollut Mercedeksen M-sarja. Ensituntumat otettiin TM:ssä 6/05. Nyt ihmettelimme ML 350 -mallia kotoisissa olosuhteissa.

Jos Mercedeksen M-sarjan maasturin toisen sukupolven tärkeimmät uudistukset halutaan ilmoittaa pähkinänkuoressa, niin paras termi lienee ”kokonaan uusi” – rakenteessa kun on siirrytty erillisestä tikapuurungosta itsekantavaan koriin. Muutenkaan ei teknisiä yhtäläisyyksiä vanhaan juuri löydy, sillä moottoritkin ovat viiden litran V8-bensiinimoottoria lukuun ottamatta täysin uusia.Edullisin bensiinimoottori on 3,5-litrainen V6. Käsivalintaisella vaihteistolla M-sarjaa ei edes saa, vaan seitsenvaihteinen automaatti on ainoa vaihtoehto.

Auton ulottuvuuksien arviointi ei ole itsestään selvää; vielä muutaman päivän kokemuksen jälkeenkin raamit vaativat keskittymistä.

Moottorin voimavarat yhdistettynä sujuvasti pelaavaan automaattiin tekevät liikkumisesta jopa vetreämpää kuin mitä iso omamassa antaisi olettaa. Ohitukset sujuvat lennokkaasti, eikä vauhdin ylläpito tai muuttaminen tuota hankaluuksia.

Periaatteessa uusi M-Mersu on maantieominaisuuksiltaan eri sarjassa kuin edesmennyt rungollinen malli. Puutteita tähänkin silti on jäänyt, sillä maantiellä auto kaipailee lähes huomaamattomia, mutta pidemmän päälle ärsyttäviä ohjausliikkeiltä, jotta kulkusuunta säilyy. Ohjaustunto ei muutenkaan yllä henkilöautosarjaan, tai ainakaan sen valioluokkaan.

Mökkitietä kummemmassa maastossa ei Mersulla koeajon aikana käyty, mutta useimpien asiakkaiden ääriolosuhde lienee samankaltainen. Jatkuva neliveto ja luistonestojärjestelmä hoitavat varmasti jo melko pahat paikat, mutta 3260 euron hintaisella Off-road Pro -varustepaketilla (sisältää mm. keski- ja takatasauspyörästön lukot, alennusvaihteen, pohjapanssarin ja laajennetun maavaran säädön) ML menee jo melkein mahdottomiinkin paikkoihin. Se tosin edellyttää edellä ilmajousituksen hankintaa (3160 euroa).

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/05, s. 52-53)