Uusi Volvo V40 osuu edeltäjäänsä S40/V50-malleja paremmin kilpailijoiden kuten Audi A3:n ja BMW 1-sarjan apajille.

Volvo esittelee Geneven autonäyttelyssä uuden viisiovisen V40-mallin. Ensisijaisesti se korvaa V50:n, mutta myös S40:n tuotanto päättyy. Odotettavissa on kuitenkin uusi V40:een perustuva porrasperäversio ainakin Venäjän ja Kiinan markkinoille. C30:n seuraajan kohtalosta ei vielä ole tietoa, mutta uutena versiona on tulossa XC40-katumaasturi.

V40 käyttää samaa Ford-ajalta periytyvää perusrakennetta kuin edeltäjänsä, sillä Volvon oma modulaarinen strategia tulee käyttöön vasta myöhemmin. Moottoritkin (kolme bensiini- ja kolme dieselkäyttöistä neli- tai viisisylinteristä) ovat jo tuttuja. Alimmillaan CO2-päästö on D2 mallissa: 94 g/km.

Pituus on nyt 4,37 metriä eli uusi malli on 150 mm poistuvaa V50-mallia lyhyempi. Siten mallistoon jää selkeämpi paikka V60-farmarille, joka on tiloiltaan vain hieman suurempi kuin V50.

V40:n kiinnostavin varuste on jalankulkijaturvatyyny. Se laukeaa tuulilasin ja moottoritilan välistä, nostaen samalla konepellin takareunan ylös. Lisäksi V40:ssä on isommista Volvoista tutut turvajärjestelmät kuten etäisyysvaroitus ja automaattijarrutus.

Sisätiloissa on volvomainen tunnelma erinomaisine istuimineen ja ajoasentoineen. Uutta on paremmissa varustetasoissa oleva kolmeen eri moodiin muuntuva lcd-mittaristo. Takanakin istutaan mukavasti, joskin ohimo on lähellä kattoverhoilua taaksepäin kapenevan korin vuoksi.
Ennakkoesittelytilaisuudessa Göteborgissa pääsimme ottamaan myös ensimmäiset ajotuntumat tehtaan koeajoradalla. Päällimmäisiksi mielikuviksi jäivät napakka alusta, hyvä ohjaus ja laadukas yleistunnelma.

Valmistus alkaa Gentin tehtaalla Belgiassa toukokuussa ja Suomeen ensimmäiset V40:t saapuvat tämän hetkisen tiedon mukaan loppukesästä.