”Arrrvoisa yleisöö! Tervetuloa seuraamaan kevään ensimmäistä tonnikuussatasten vakioautojen lähtöä. Viime kauden jälkeen on talleissa painettu pitkää päivää ja nyt viivalle talutetaan muutama täysin uusi haastaja. Kauden mestari ratkaistaan kerrasta poikki periaatteella, 11 kierroksen mittaisessa kisassa. Edessä on äärrrimäisen jännittävä kilpailu! Nauttikaa!”

Fiat Stilo 100 Active 5-ov.

Ford Focus 1,6i Ambiente 5-ov.

Honda Civic 1,6i LS 5-ov.

Opel Astra 1,6i Elegance 5-ov.

Peugeot 307 XT 1,6 5-ov.

Suzuki Liana 1,6 5-ov.

VW Golf 1,6 Firstline 5-ov.

Toyota Corolla 1,6 Linea Sol 5-ov.

Joidenkin mielestä jännitys voi tämän ryhmän kisailusta olla kaukana. Ties monennenko kerran teemme vertailun viisiovisista, 1,6-litraisista, alemman keskiluokan autoista. Siitä tosiasiasta emme kuitenkaan pääse yli emmekä ali, että kyseessä ovat maamme myydyimmät autot vastaten viime vuonnakin karkeasti kolmanneksesta ensirekisteröinneistä.

Pontimena näinkin suuren testin tekoon ovat luonnollisesti luokan uudet tulokkaat. Tärkein uutuus on Corolla, joka on tempaissut itseään niskasta ja muuttunut luokan nykytyylin mukaiseksi, korkeaksi ja tilavaksi. Samoilla eväillä haluaa pärjätä yhtä tuore tapaus, Fiat Bravan seuraaja Stilo. Unohtaa ei sovi myöskään myyntiluvuiltaan ainakin toistaiseksi vaatimattomampaa mutta silti kiinnostavaa uutuutta, Suzuki Lianaa.

Ennen kuin päästään lähtöviivalle, on tietenkin syytä suorittaa katsastus. Se sujuu kuitenkin läpihuutaen, sillä uudetkaan yrittäjät eivät luokkaan suuria uutuuksia ole tuoneet. Ikään kuin säännöt olisivat kovinkin tiukat ja isosta omaperäisyydestä seuraisi kilpailukielto. Nelisylinterinen, 1,6-litrainen, 16-venttiilinen moottori edessä poikittain, jatkeena viisivaihteinen vaihteisto ja vetoakselit etupyöriin. Tuttu ja toimiva kaava. Alustaratkaisuina edessä esiintyvät poikkeuksetta kolmiomaisiin alatukivarsiin kiinnittyvät joustintuet ja kierrejouset.

Takana yleisin ratkaisu on yksinkertainen yhdystukiakselisto eli jämerä poikkipalkki, johon kiinnittyvät takapyöriä kannattelevat pitkittäistukivarret. Sitä käyttävät Fiat, Opel, Peugeot, Toyota ja VW. Monimutkaisempaan erillisjousitukseen ja useampiin tukivarsiin luottavat Ford, Honda ja Suzuki, mutta kierrejouset on niissäkin.

Pysähtymisen hoitavat pääosin levyjarrut, jotka edessä ovat jäähdytetyt. Taka-akselilla Ford, Opel ja Suzuki käyttävät rumpujarruja. Jokaisessa autossa on lukkiutumattomat ABS-jarrut. Ohjausvälityksenä on kaikissa tehostettu hammastanko, joskin tehostustavoissa on eroja. Fiat, Honda ja Toyota käyttävät täysin sähkötoimista tehostinta, joka toimii ainoastaan silloin, kun tehostusta tarvitaan. Opelissa ja Peugeotissa perinteisen hydraulisen tehostimen pumppua pyörittää sähkömoottori.

Kilpailun edetessä kävi selväksi, että vertailun sijoitukset ratkeavat maalikameran kuvan perusteella. Ruutulipulle lähes yhtenä rintamana ajoivat Ford Focus, Peugeot 307, Toyota Corolla ja Volkswagen Golf. Aivan niiden tuntumassa tulivat Honda Civic ja Opel Astra Fiat Stilon ja Suzuki Lianan jäädessä peränpitäksi.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/02, s. 10-29)