TEKNIIKAN MAAILMA 3/2003

VIIME joulukuun lopulla hallitus vihdoinkin antoi esityksen uudeksi autoverolaiksi. Esitys sisältää autoveron alennuksen, joka käytännössä näyttäisi merkitsevän 5-20 prosentin alennuksia uusien autojen hinnoissa. Se sisältää myös siirtymisen niin sanottuun läpinäkyvään verotukseen, jolloin ostaja pystyy laskemaan, kuinka paljon hän maksaa auton hinnassa veroa.

Kukaan ei odottanut näin ”anteliasta” esitystä. Silti kaikki eivät näytä olevan tyytyväisiä siihen. Esitystä pidetään teknisesti vaikeana ja sen pelätään sisältävän veronkierron mahdollistavia sudenkuoppia. Tiettävästi esimerkiksi tullilla näyttää olevan suurta halua muutoksiin – mahdollisesti sen vuoksi, että sitä ei sen omasta mielestä lain valmisteluvaiheessa ole riittävästi kuultu.

Tätä kirjoitettaessä (27.1.2003) uusi autoverolaki on tukevasti valiokuntakierroksella ja mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Silti autoala on koko laajuudessaan jo ehtinyt alentaa hintojaan alkuperäisen esityksen mukaisesti!

Hallituksen esitys voisi varmasti olla hiotumpi. Tosiasia kuitenkin on, että merkittäviä muutoksia siihen ei ehditä tekemään. Lainvalmistelu on sen verran hidasta puuhaa, että aika ei yksinkertaisesti riitä. Nykyinen eduskunta lopettaa työskentelynsä helmikuun 18. päivänä ja sen on sitä ennen ehdittävä hyväksyä uusi laki. Muuten se valtiosäännön mukaisesti raukeaa.

Menetämmekö luvassa olleen historian suurimman autoveronalennuksen hallinnollisiin riitoihin, ja onko autojen hinnat nostettava takaisin entiselle tasolleen? Tässä eräs lähipäivien mielenkiintoisimmista jännitysnäytelmistä.

(Pääkirjoitus TM 3/2003, s. 9)