Alfa Romeon myynti kääntyi nousuun 156-mallin myötä, ja merkin myynti on sen jälkeen kasvanut kaikkien aikojen huippulukemiin. Alfa Romeo 166 jatkoi menestystä suuremmassa luokassa ja osaltaan vaikutti hyvään tulokseen. Nyt esitellyltä pienemmältä 147-mallilta odotetaan paljon. Sen pitäisi jatkaa menestystä ja nousta merkin myydyimmäksi malliksi.

Alfa Romeo 147 pyrkii kilpailemaan samoista ostajista kuin Audi A3, BMW 300-sarjan Compact ja VW Golfin tehokkaimmat mallit. Näin ollen ei ole kysymys mistään kansanautosta, vaan hieman kalliimmasta ja paremmin varustellusta pystyperäisestä autosta.

Ulkonäössä on säilytetty aikaisempien mallien olemusta takaikkunassa. Keulassa on uutta ilmettä, joka tässä tapauksessa on vanhaa, juontaen juurensa 6C 2500 Villa d’Este -malliin vuodelta 1947.

Alustan rakenteet ovat samanlaiset kuin 156-mallissa; edessä on päällekkäiset kolmiotukivarret ja takana joustintuet. Bensiinimoottorit ovat tuttuja neliventtiilirakenteisia Twin Sparkeja, joissa nimensä mukaisesti on kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohti. Kooltaan nämä moottorit ovat 1,6- ja 2,0-litraisia.

Moottorin jatkona on viisivaihteinen vaihteisto, joka on 1,6-litraisten mallien yhteydessä tavanomaisesti käsivalintainen. Kaksilitrainen moottori on aluksi saatavilla vain automaattisella vaihteenvalinnalla varustetun Selespeed-vaihteiston kanssa. Siinä vaihtaminen hoituu joko ohjauspyörästä napeilla tai jaksottaisesti vaihdekepistä. Tavanomainen käsivalintainen vaihteisto tulee myöhemmin markkinoille, samoin kuin 1,9 litran JTD-suorasuihkutusdiesel.

Suomen markkinoille autoja on luvattu vasta ensi vuoden keväästä. Tällöin myynti alkaa kolmiovisilla malleilla, mutta viisioviset seuraavat näillä näkymin pian perässä. Suomen valikoima kattaa ainoastaan bensiinimoottoriset mallit.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 18/2000, s. 38-39)