Alfa Romeon 156-malliston huipulla koreilee urheilullinen GTA. Kiehtovampaa katuautoa saa hetken aikaa hakea.

Alfa 156 GTA maksaa lähes käsittämättömän paljon, kaikkiaan 62 500 euroa. Järkisyillä GTA:n tyyppisiä autoja ei nimittäin ostella. Kysymys on pikemminkin tunteesta, jota 156 onnistuu tarjoilemaan kohtuullisesti jo perusmallinakin. Kun yhtä markkinoiden kauneimmista autoista vielä lisäkoristellaan näyttävillä spoilereilla, levikkeillä ja vanteilla, sekä muutetaan perusrakenteita sopivasti kilpa-automaisemmiksi, saadaan tulokseksi kulkupeli, joka ei jätä ketään kylmäksi. Alfa 156 GTA on auto, josta joko pitää tai sitten ei.

GTA:n vauhdin takaa 184-kilowattinen 3,2 litran V6-moottori, tehtaan massatuotantomallien historian tehokkaimmaksikin mainittu. Myös jousitusta on jäykennetty ja maavaraa laskettu, ja ohjaus on vielä huomattavasti perus-156:ta nopeampi. Alfa Romeon uudet GTA-mallit, 147 ja 156, on rakennettu ennen kaikkea imagonkohotustarkoituksiin. Niitä yhdistää voimanlähteen lisäksi moni muukin perusrakenteen yksityiskohta. Jostain syystä isommasta 156:sta ei silti löydy ajonvakautusjärjestelmää edes lisävarustelistalta.

Ylivoimaisesti hienointa Alfa 156 GTA:ssa onkin sen moottori. Kiihtyvyys ei ole alakierroksillakaan vähäistä. Samalla tosin korostuu etuvetoisen 156 GTA:n suurin heikkous, ohjauksen armoton vetely. Auto myös tuntuu löytävän tiestä aina sen pienimmätkin pitkittäissuuntaiset urat. Muuten ohjaus on hyvin alfamainen, eli miellyttävän tunnokas, vaikka ei ihan täydellisesti keskitäkään.

Näkyvyys ulos on heikko, ja valtava kääntösäde tekee kaupunkiajosta lähes tragikoomisen elämyksen. Moitteista huolimatta ne harvat ja valitut, joilla GTA:han on varaa, tulevat varmasti olemaan autoonsa tyytyväisiä. Kuten sanottu, tällaiset autot ostetaan sydämellä.

(Tiivistelmä Jani Kajander artikkelista TM 20/02, s. 70-71)