Alfa Romeo tekee useamman vuoden jälkeen paluun nelivetotekniikkaan. Ensimmäinen jokaisesta nurkasta raapiva malli on aktiiviseen elämäntapaan johdatteleva Crosswagon Q4.

Nelivetoautojen ja katumaastureiden myyntikäyrien nousu on saanut urheilullisista henkilöautoista tunnetun Alfa Romeonkin varpailleen. Alfa-fanien helpotukseksi kerrottakoon, että maastoautoista merkki pysyy edelleen erossa, mutta nelivetotekniikkaa tullaan jatkossa näkemään mallistossa laajemmaltikin. Crosswagon perustuu samaan menestysreseptiin kuin Volvon XC70 ja Audi Allroad. Siinä perusfarmari muutetaan nelivedon, korkeamman maavaran ja maastoautoihin viittaavien ulkoisten yksityiskohtien avulla aktiiviseen elämäntavan imagon mukaiseksi sekoitukseksi.

Alfa Romeon käyttämä nelivetotekniikka perustuu samantyyppiseen Torsen-keskitasauspyörästöön kuin esimerkiksi isompien Audien nelivedot. Urheilullisen ajotuntuman saavuttamiseksi Crosswagonin neliveto on säädetty hieman takapainoiseksi suhteessa 42/58. Koeajolenkkiin kuuluneen muutaman kilometrin mittaisen sorataipaleen perusteella neliveto toimii hienosti. Auto taittuu nopeasti kaarteeseen ja kiihdyttää liukkaallakin alustalla tasapainoisesti ulos kurvista.

Vetoakseleiden sovittaminen taka-akseliston yhteyteen ei ole vaatinut suurempia muutoksia auton ripustuksiin, mutta Crosswagon kulkee 65 millimetriä perusmalleja korkeammalla. Tästä huolimatta jousitus on jämäkkä ja kallistelut pysyvät hyvin kurissa. Vertailukohtana ajettu, toinen nelivetouutuus, Sportwagon Q4 oli kuitenkin vielä pykälän verran jäykempi. Crosswagoniin vakiovarusteena tulevat Pirellin valmistamat joka sään renkaatkin osoittautuivat ajettavuuden ja mukavuuden puolesta hyväksi kompromissiksi.

Ensi alkuun Crosswagon on tarjolla vain Suomen markkinat kaukaa kiertäneen 1,9 JTD -turbodieselin ryydittämänä. Alfan mallistossa hieman matalaviritteisempinä versioina nähty suoraruiskutusmoottori tarjoaa Crosswagonissa 110 kilowattia tehoa ja mikä tärkeämpää, 305 newtonmetriä vääntöä jo 2 000 minuuttikierroksen kohdalla.

Jos Crosswagon herättää kiinnostuksen, niin ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Vaikka neuvottelut Suomen tuonnista ovat käynnissä, varmuutta tuontiohjelmasta ei ole olemassa. Jos malli lähtee vetämään hyvin Keski-Euroopassa, on suomalaisilla asiakkailla edessään vähintäänkin pitkä, pahimmassa tapauksessa loputon odotus.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 13/04, s. 44)