Alfa Romeo Brera -tutkielma sai osakseen mairittelevia kommentteja Geneven autonäyttelyssä viime maaliskuussa. Kuten Italdesignin tuotoksissa yleensä, myös Brerassa on ulkokuoren lisäksi tekniikka paikallaan. Italian kirjeenvaihtajamme pääsi ottamaan ajotuntumat.

Breran tunnistaa helposti Alfa Romeoksi. Muotoilun perustana on käytetty viimeisimpiä myyntimalleja kuten 156- ja 147-sarjaa. Uudempien piirteiden sekaan on lisätty merkille ominaisia klassisia elementtejä. Jälkimmäisistä hyväksi esimerkiksi käy takaikkuna, joka on saanut vaikutteita 1960-luvun Giulietta Sprintistä.

Matkustamon sisustamiseen on käytetty paljon ruskeaa nahkaa. Sillä on päällystetty esimerkiksi kojelauta ja ohjauspyörä. Mittaristoa hallitsevat klassisen pyöreät nopeus- ja käyntinopeusmittarit. Moottorin käynnistäminen johdattaa ajatukset Maseratiin, josta 4,2-litrainen V8-moottori on lainattu. Voimaa pitäisi Breran urheilulliseen olemukseen riittää aivan tarpeeksi, sillä tehohuipuksi luvataan 294 kilowattia kierroslukeman ollessa 7 000 r/min.

Suorituskykyisen tekniikan ohella kevyt hiilikuituinen kori ja massiiviset renkaat tekevät Brerasta urheilullisen ajettavan. Varmuuden vuoksi moottorin tehoja on rajoitettu. Tämä tuntuu auton kiihtyvyydessä, josta puuttuu todellisille urheiluautoille tyypillinen potku.

Konseptiautoksi Brera on todella viimeistelty. Tyylikäs vanhaa ja uutta yhdistävä olemus yhdessä suorituskykyisen tekniikan kanssa tekevät siitä kiinnostavan ehdokkaan urheiluautomarkkinoille. Ostajakunta joutuu kuitenkin pettymään, sillä Brera ei tule sarjatuotantoon.Jotain vastaavaa lienee luvassa, mikäli Alfa Romeon johdon suunnitelmat V8-moottorilla varustetusta urheiluautosta malliston huipulle toteutuvat. Toivoa sopii, että mahdollisessa tuotantoversiossa on Brerallakin sanansa sanottavana.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 19/02, s. 4-5)