Tekoälyn on ennustettu syrjäyttävän toimistotyöntekijöitä jo jonkin aikaa. Nyt tämä karu ennuste on muuttumassa todellisuudeksi ainakin Japanissa, missä vakuutusyhtiö Fukoku Mutual Life Insurance on kertonut aikovansa irtisanoa 34 työntekijää korvatakseen heidät tekoälyohjelmalla.

Yhtiö sanoo korvaavansa työntekijät tekoälyllä, joka pystyy laskemaan vakuutuksenottajien saamia korvauksia.

Fukoku Mutual Life Insurance uskoo Guardianin mukaan lisäävänsä työnt tuottavuutta 30 prosenttia. Se uskoo, että investointi tekoälyyn maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa.

Yhtiön käyttöön ottama järjestelmä perustuu IBM:n Watson Exploreriin, joka kykenee analysoimaan ja tulkitsemaan monenlaista erilaista dataa.

Teknologia kykenee muun muassa lukemaan ja tulkitsemaan kymmeniä tuhansia lääketieteellisiä asiakirjoja ja ottamaan huomioon muun muassa sairaalakäynnin pituuden ja tehdyt operaatiot ennen korvausten laskemista.

Ihmisvoimaa tarvitaan kuitenkin jatkossakin hieman: Henkilökunta hyväksyy tekoälyn tekemät laskelmat, ennen kuin korvaukset maksetaan.

Vakuutusalaa on pitkään pidetty alana, jossa tekoäly voi syrjäyttää työntekijöitä huomattavastikin.

Samalla tavalla esimerkiksi pankeissa on todennäköistä, että entistä suurempi osa lainapäätöksistä syntyy ennen kaikkea koneellisesti.