Vertailussamme on viisi mallistojensa halvinta autoa, joita yhdistävänä tekijänä on alle 70 000 markan hinta. Kun tällainen kohtuuhintainen auto hankitaan perheen ainoaksi kulkuneuvoksi, sillä joudutaan hoitamaan niin asioinnit kaupungissa kuin lomamatkat ja mökkimatkat täyteen kuormattuna. Siinä onkin vaatimuksia kerrassaan halvalle pikkuautolle. Perheen kakkosautona ne pääsevät helpommalla, kun pääasiallisena käyttötarkoituksena on kaupunkiajo.

Hinnan lisäksi otimme valintakriteeriksi viisipaikkaisuuden, vaikkakin se tämänkokoisissa autoissa on todellisuutta vain rekisteriotteessa tai lapsia kuljetettaessa. Näin pudotimme laskuista varsinaiset kaupunkiautot, jotka eivät maantiellä pärjäisi. Jäljelle jäi joukko tämän vuosikymmenen satoa sekä yksi 80-lukulainen, Skoda Felicia. Muutkin ovat tuttuja jo pitkältä ajalta, uusin on 1995 esitelty Citroën Saxo. Sen isoveljeksi voi kutsua lähestulkoon samalle alustalle rakennettua toista ranskalaista, Peugeot 106:a.

Nämä kaksi pitivät yhtä läpi koko vertailun. Ne olivat myös joukon tehokkaimmat 44 kilowatin moottoritehollaan, kun muut jäivät 40:een. Pienin moottori oli Nissan Micran 1-litrainen, jonka tilavuus oli kompensoitu 16 venttiilillä tavallisen kahdeksan sijaan. Viides osallistuja oli 1,1-litrainen Fiat Punto.

Hinta-laatu-suhteen on pakko näkyä autoissakin, ja halvoissa se näkyy varustelun vaatimattomuutena. Yhdessäkään vertailluista ei ollut ohjaustehostinta, mikä häiritsee erityisesti, jos autoa käytetään paljon kaupungissa. Tällöin kannattaisi harkita hieman kalliimpaa mallia tai lisävarustelua. Mukavuuksien puutteen lisäksi myös melutaso nousee ”alkaen”-malleissa korkeaksi niin korvin kuultuna kuin myös mittaustemme mukaan. Omat ongelmansa on siis sekä kaupunkiajossa että maantiellä, mutta kompromisseilla tulos saadaan tyydyttäväksi.

Testin autot:

Citroën Saxo 1,1i X

Fiat Punto 55 S

Nissan Micra 1,0 Avec

Peugeot 106 Independence 1,1

Skoda Felicia LX 1,3

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 9/99, s. 20-33)