Miten alumiini- ja teräsvanne käyttäytyvät musertavan paineen alla?

Materiaalien ominaisuuksiin perehtyneillä on siitä luultavasti melko hyvä käsitys, mutta muille vastaus selviää suomalaisen Hydraulic Press Channelin tuoreen videon katsomalla:

Siinä missä alumiinivanne murtuu hydraulisen puristimen käsittelyssä, menee peltivanne yksinkertaisesti vain lyttyyn.

Alumiinivanteen rikkominen vaati kuitenkin huomattavasti peltivannetta suuremman paineen (noin 20 000 kiloa). Teräsvanteen kohdalla painemittari ei ”juurikaan edes liikkunut”, videolla kerrotaan.

Videolla ”simuloidaan” myös, mitä vanteelle voi pahimmillaan tapahtua voimakkaassa sivutörmäyksessä. Alumiinivanteella kolarilla voi olla räjähtävät seuraukset:

Peltivanteen omistajat voivat käyttää hydraulista puristinta vanteen offsetin säätämiseen:

Videon voit katsoa kokonaisuudessaan tästä.