Verkkokauppajätti Amazon avaa Yhdysvalloissa tänään maanantaina ensimmäisen automatisoidun ruokakauppansa, jossa ei ole lainkaan kassoja tai kassajonona.

Kokeilu saattaa toimia suunnannäyttäjänä koko kauppa-alan tulevaisuudelle, kirjoittaa brittilehti Guardian.

Seattlessa avattava Amazon Go -kauppa toimii niin, että sisään tullessaan asiakas tunnistetaan hänen kännykässään olevalla Amazonin sovelluksella.

Tämän jälkeen kamerat seuraavat asiakkaan kulkua, ja hyllyissä olevat anturit mittaavat, mitä asiakas ottaa hyllystä ja mitä he laittavat takaisin. Aina kun asiakas ottaa mukaansa tavaran, se lisätään hänen luottokorttilaskuunsa. Jos asiakas laittaa tavaran takaisin hyllyyn, se vähennetään hänen laskustaan.

Otettuaan haluamansa tavarat mukaansa asiakas voi kävellä suoraan pois kaupasta, ja häntä laskutetaan automaattisesti.

Amazon ei ole kertonut, aikooko se avata muita vastaavia kauppoja.

The New York Timesin ja TechCrunchin toimittajat yrittivät koekäynnillään ”varastaa” kaupasta esineitä, mutta he eivät onnistuneet siinä, vaan lasku tuli perässä.

Guardian kuitenkin kirjoittaa, että teknologian kanssa on ollut ongelmia. Esimerkiksi jos asiakkailla on samanlainen ruumiinrakenne, kameroiden on ollut vaikea seurata heitä. (Kasvontunnistusta ei kaupassa käytetä.) Ja kun lapsia on käynyt kaupassa kokeilemassa sitä, he sotkivat järjestelmää liikuttelemalla esineitä paikasta toiseen.

Suomessa esiteltiin viime vuonna hieman samanlainen idea: ympäri vuorokauden auki oleva kauppa, jossa ei ole myyjiä. Rivender-niminen yhtiö avasi vuosi sitten automaattisen ruokakaupan esittelymyymälän Forssaan. Ainakin Espoossa on avattu samanlainen kauppa.