Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Tekniikan Maailma seuraa Yksinpurjehtijan matkassa -blogissa Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle. Kaikki blogimerkinnät löydät osoitteesta: https://tekniikanmaailma.fi/kategoria/yksinpurjehtijan-matkassa

Yksinpurjehtija Ari Huusela purjehti kuluneen kesän aikana IMOCA 60 -veneellään 6 000 merimailia. Jokainen maili on ollut valmistautumista sunnuntaina Ranskan Saint-Malosta starttaavaan legendaariseen Route du Rhumiin.

”Pitkä taival on taitettu, että olemme päässeet edes lähtölinjan lähelle IMOCA 60 -luokassa”, 30 vuotta purjehduskokemusta kartuttanut Huusela kertoi some-seuraajilleen saapuessaan Saint-Malon sataman sulkuun lokakuun 21. päivän aamuna. Sulut pitävät veneet turvassa jopa yhdeksän metrin vuorovesivaihtelulta.

4. marraskuuta starttaava Route du Rhum jatkaa kesällä alkanutta Imoca Globe Series -kilpailukiertuetta. Se huipentuu marraskuussa 2020 Vendée Globeen – maailman vaativimpaan yksinpurjehduskilpailuun.

Huusela osallistui Route du Rhumiin myös neljä vuotta sitten, tuolloin tosin pienemmällä Class40 -veneellä. Tällä kertaa alla on ”yksinpurjehdusveneiden formula ykkönen”, ja myös panokset ovat kovemmat.

Vendée Globeen osallistuminen edellyttää karsintapisteiden keräämistä kiertueen aiemmista kilpailuista. Ja pisteitä saadakseen Huuselan on päästävä maaliin.

Vanhaa rommireittiä mukailevan kilpailun maali on 3 500 merimailin (6 400 kilometrin) päässä Karibian Guadeloupen saarella.

Maaliin pääseminen ei ole itsestäänselvyys, sillä neljä vuotta sitten 26 venettä joutui jättämään leikin kesken jo Biskajanlahdella ennen kuin kilpailu pääsi kunnolla alkamaan.

Saint-Malo on noin 50 000 asukkaan historiallinen kaupunki Bretagnessa Ranskan rannikolla. Neljän vuoden välein se täyttyy purjehdusfaneista.

Tämänvuotinen Route du Rhum on erityinen, sillä kyseessä on sen 40-vuotisjuhlakilpailu. Atlanttia lähtee ylittämään myös ennätysmäärä veneitä – mukana on 124 kipparia yhdestätoista eri maasta. Huuselan Imoca-luokassa kilpailee 21 kipparia.

Route du Rhum on Ranskassa valtava spektaakkeli. Kisakylään, joka avattiin yleisölle 24. lokakuuta, odotetaan tänä vuonna yli kahta miljoonaa vierailijaa.

Huuselan veneen ohi kävelee päivittäin 300 000 turistia, jotka Huuselan tunnistaessaan huutavat ranskalaisittain ”Ari, Ari!”

Monille suomalaisille tämä voi tulla yllätyksenä, mutta Ranskassa yksinpurjehtijat ovat isoja julkkiksia – lähes rocktähtiä.

”Nimmareita on tullut jaettua aika paljon. Miljoonan vierailijan rajapyykki ylitettiin jo viime lauantaina”, Huusela kertoo.

Monet Huuselan kilpakumppaneista Route du Rhumissa tähtäävät Huuselan tavoin Vendée Globeen. Ariel2:n vieressä vasemmalla brittikippari Alex Thomsonin Hugo Boss.

Valtaosa Huuselan ajasta on mennyt kuitenkin kaikkeen muuhun kuin nimikirjoitusten jakamiseen. Kilpailuorganisaation tiedotustilaisuudet, haastattelut ja muu pr-työ ovat pitäneet Huuselan kiireisenä.

”Vain ruokataukojen aikaan saa hengähtää ja olla hetken omassa rauhassa. Muuten tekemistä on jatkuvasti aamusta siihen asti kun illalla menee nukkumaan”, Huusela jatkaa.

Tavoitin Huuselan Saint-Malosta keskiviikkona. Tuolloin miehellä oli tiedossa kippareiden briiffauksia ja kolme muuta haastattelua.

Myös veneessä riittää puuhaa ja valmisteltavaa aina lähtöviivalle asti. Masto on tarkistettu ja yhdeydenpitojärjestelmiä päivitetty.

”Ariel2 on nyt hyvässä kunnossa starttia varten. Eilen sille suoritettiin kilpailuorganisaation virallinen turvallisuuskatsastus, jossa vene käytiin läpi perästä keulaan.”

Pientä laittoa on kuitenkin vielä tiedossa. Esimerkiksi veneen pohja puhdistetaan kertaalleen ennen sunnuntain starttia. Lauantaina tiedossa on viimeinen kauppareissu, jolloin matkalle haetaan viimeiset tuoremuonat.

Route du Rhum on upea spektaakkeli, mutta sadat kippareiden jokaista liikettä seuraavat silmäparit tekevät työnteosta hieman stressaavaa, Huusela myöntää.

Huusela on ilmoittanut tavoitteekseen päästä määränpäähänsä noin kahdessa viikossa.

Tuoreimpia sääkarttoja analysoituaan Huusela toteaa tavoitteen pysyneen muuttumattomana.

”Tällä hetkellä tuuli näyttää ensimmäiselle purjehdusyölle melko kevyeltä. Toivottavasti tuulee kuitenkin sen verran, että pääsen Atlantille nopeasti. Vielä eilen kilpailujärjestäjät miettivät startin siirtoa maanantaille, sillä sääolosuhteet näyttivät poikkeuksellisen ilkeiltä.”

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kipparit pääsevät lähtemään matkaan alkuperäisessä aikataulussa.

”Ensi viikon keskivaiheilla Atlantille on luvattu voimakasta matalapainetta ja jopa 40 solmun etelätuulta. Tavoitteena olisi päästä luikahtamaan sen alapuolelta suotuisammalle alueelle, mutta onnistuminen riippuu siitä, miten nopeasti pääsen Englannin kanaalista ulos Biskajanlahdelle.”

Huusela ei tavoittele kilpailussa voittoa. Ylin prioriteetti on päästä turvallisesti maaliin, sillä keskeyttämisestä ei arvokkaita luokkaliiton pisteitä tipu.

Seuraavan kerran päivitämme Arin kuulumisia kilpailun varrelta. Parhaiten pysyt kärryillä Huuselan kuulumisista vierailemalla Ari Huusela Ocean Racingin Facebook-sivuilla tai Route du Rhumin virallisilla kotisivuilla.

Suorin reitti Guadeloupeen on 3500 merimailia. Todellisuudessa matkaa kertyy enemmän, sillä IMOCA 60 -veneellä maalin saavuttaa nopeimmin purjehtimalla Biskajanlahden jälkeen pitkään suoraan etelään päästäkseen kiinni pasaatituuliin. Neljä vuotta sitten merimaileja kertyi reissulla 4500. Tällä kertaa ehkä 4000, Huusela arvioi.


Lue aiemmat blogimerkinnät:

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Yksinpurjehtijan matkassa: Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

”Valtameripurjehduksen Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Atlantin rommireitti kutsuu nyt ”merten formulaa” – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua

Vähän erilainen kotiesittely: Tällaisessa 18-metrisessä veneessä yksinpurjehtija asuu kolmen kuukauden ajan

Blogitekstit löytyvät myös koontisivulta: https://tekniikanmaailma.fi/kategoria/yksinpurjehtijan-matkassa/