Robottien läpimurto ei johdakaan työpaikkojen automatisointiin niin nopeasti kuin on hälyttävimmissä raporteissa ennustettu, toteaa McKinsey Global Instituten uusi raportti.

Automaatio etenee painajaisskenaarioita hitaammin, koska teknologian olemassaolo ei sinänsä vielä tarkoita, että sitä otetaan käyttöön kovin nopeasti, raportissa todetaan.

Myös muun muassa työmarkkinoiden rakenne, lainsäädäntö ja yhteiskunnalliset asenteet vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti teknologia etenee ja esimerkiksi työntekijöitä korvataan roboteilla.

McKinseyn raportissa arvioidaan jopa 2000 eri työtehtävää 800 ammatissa. Raportin mukaan useimmissa ammateissa on tehtäviä, joita voidaan automatisoida.

Lähitulevaisuudessa teknologian vaikutus on kuitenkin enemmän sellainen, että se muuttaa töiden luonnetta kuin että se eliminoisi työpaikkoja.

McKinseyn tutkijat ovat laskeneet, että nykyisin käytössä olevilla tai kehitteillä olevilla teknologioilla 49 prosenttia työtehtävistä voitaisiin jo automatisoida. Tämä tarkoittaisi raa’asti laskettuna 1,1 miljardin työtehtävän vähennystä. Mutta käytännössä vain 5 prosenttia työpaikoista voitaisiin automatisoida täysin.

”Tässä kestää vuosikausia”, sanoo raportin kirjoittanut James Manyika New York Times -lehdessä. ”Automaation vaikutus työllisyyteen ei riipu vain siitä, mikä on teknisesti mahdollista, mihin teknologia-asiantuntijat tyypillisesti keskittyvät.”

Automaation kehittyminen on synnyttänyt jo pitkään hyvin hälyttäviä tutkimuksia sen vaikutuksesta työelämään. Esimerkiksi Etlan vuonna 2014 julkaistussa raportissa varoitetaan, että automaation kehittyminen uhkaa jopa joka kolmatta työpaikkaa. Ja jo yli 80 vuotta sitten maineikas taloustietilijä John Maynard Keynes varoitti ”teknologisen työttömyyden” ”uudesta taudista”.

Viime vuosina etenkin tekoälyn ja robotiikan kehittyminen ovat nostattaneet huolia työpaikkojen tulevaisuudesta. McKinseyn raportissa todetaan, että kun tekoäly oppii lukemaan ja tulkitsemaan luonnollista kieltä paremmin, se johtaa monien tehtävien automatisointiin.

Jo äskettäin Japanissa nähtiin tästä yksi esimerkki, kun vakuutusyhtiö korvasi kymmeniä vakuutuskorvauksista päättäneitä työntekijöitä tekoälyalgoritmilla.