Aston Martin DB7 Vantage kelpaisi varmasti monelle, kuuluuhan se maailman halutuimpiin ja arvostetuimpiin autoihin. Useimmille esteenä onkin vain huikea hinta. Sen sijaan Vantagen Zagato-erikoismuunnosta ei välttämättä saa edes rahalla. Mahdollisen tuotantoerän koko kun on vain 99 autoa.

Aston Martin DB7 Zagato on suunnattu niille, joille ”tavallinen” DB7 ei ole ihan tuntunut siltä oikealta autolta – onhan se suosittuna ja paljon myytynä mallina joidenkin mielestä vähän rahvaanomainen. Lopullista päätöstä DB7 Zagaton tuotannosta ei vielä ole tehty, sillä Aston Martin haluaa ennakkovaraukset suurimmasta osasta autoja ennen kuin sarjatuotantoon ryhdytään. Tässä tapauksessa sarjatuotannolla tarkoitetaan kylläkin vain alle sataa autoa. Hinta tulee olemaan 255 000 euroa, plus tai miinus viisi prosenttia. ”Todennäköisemmin plus viisi”, Aston Martinin edustaja kuittaa. Hinta ei tämän luokan autoissa näytä haittaavan, sillä ainakin 70 ostajaa on jo ilmoittanut ostoaikeistaan heti, kun autoja aletaan valmistaa.

DB7 Zagato eroaa tavallisesta DB7:stä lähinnä muokatun korin osalta. Lisäksi Zagato varustetaan tehokkaammalla moottorilla ja jarruilla, urheilualustalla ja sisustukseen tehdään pieniä muutoksia. Zagaton suunnittelijat, insinöörit ja käsityöläiset ovat tehneet parhaansa muuttaakseen autoa urheilullisemmaksi ja erottuvammaksi. suoritusarvoja on paranneltu tehokkaammalla moottorilla ja tiheämmällä perävälityksellä. Moottori on sama täysalumiininen, kaksilla kansien yläpuolisella nokka-akselilla ja 48 venttiilillä varustettu kuusilitrainen V12 kuin perusmallissakin. Tehoa on kuitenkin kutiteltu viitisentoista kilowattia lisää, joten sitä on nyt noin 325 kW.

Jokaiseen 99:stä mahdollisesti valmistettavasta autosta kiinnitetään hopeinen laatta, joka kertoo ajoneuvon sarjanumeron ja ensimmäisen omistajan nimen. Näin ajoneuvoyksilöt voidaan erottaa toisistaan, vaikka kahta täysin samanlaista autoa ei pieneen tuotantoerään varmasti mahdukaan.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 16/02, s. 74-75)