Aurinkosähkövene Aton näyttää huviveneiden tulevaisuuden mallia. Auringon tuottama energia riittää sekä veneen liikkumiseen että myös hellan, uunin, jääkaapin ja pakastimen käyttöön, ja jopa saunan lämmittämiseen. Vene ei tuota päästöjä, melua tai edes aaltoja, eikä matkustajien silti tarvitse tinkiä mistään. Matkaa voi tehdä yli sadan kilometrin päivävauhtia täydellisessä mukavuudessa, menettämättä hetkeksikään kosketusta ympäröivään luontoon.

Aton on ajateltu kahden hengen tilavaksi matkaveneeksi. Veneen keulassa on ohjaamo, jota seuraa salonki ja keittiö. Keskellä on laipioilla ja ovilla erotettu märkätila, joka toimii saunana, suihkuhuoneena ja wc:nä. Perässä on makuuhuone, joka on suunniteltu kahdelle, mutta lisälevyillä makuupaikkoja saa tarvittaessa lisää. Salongin pitkittäiset sohvat toimivat myös varavuoteina. Säilytystiloja on eri puolilla venettä runsaasti. Peräkajuutan katto nostetaan hyvällä ilmalla ylös, jolloin siitä muodostuu eräänlainen ulkotila. Katolle kiinnitetyt aurinkopaneelit kestävät myös kävelyä.

Näin lueteltuna Aton kuulostaa melko tavanomaiselta, asuttavalta matkaveneeltä, ja käytännössä se sitä onkin. Toteutukseltaan se on kuitenkin täydellisen omaperäinen. Veneen ainoa käyttövoima on aurinkoenergia, mitään polttoainetta ei käytetä, eikä se aiheuta mitään ympäristöhaittoja, kuten melua tai hiilivetypäästöjä. Se, että vene kokonaisuutena toimii hienosti, ja aurinkosähkö tosiaan riittää, on lähes uskomattoman sunnittelutaidon ja lukemattomien työtuntien tulos.

Atonin on suunnitellut ja rakentanut perniöläinen Jorma Ponkala rouvansa Kirstin avulla ja tuella. Saavutuksen alkaa jo ymmärtää paremmin, kun kuulee, että Ponkala on aiemmin työskennellyt Vaisalan elektroniikkasuunnittelijana, ja siellä hänen parhaimpiin tuloksiinsa kuului Vaisalan kuuluisan sääsondin elektroniikkaosa.

Aton painaa vain noin 1 000 kg, mikä on kahdeksanmetriselle, lähes luksusvarusteiselle matkaveneelle ällistyttävän vähän. Varsinkin kun otetaan huomioon, että salongin lattian alla sijaitseva akusto painaa noin 250 kg, kaikki ikkunat ovat laminoitua lasia ja koko vene peitetty lasisilla, raskailla aurinkopaneeleilla.

Atonissa on kaksi moottoria. Päämoottori on Azipod-tyyppinen, eli alus ohjautuu moottoria kääntämällä. Moottori kääntyy niin paljon, että vene pyörähtää paikallaan. Moottorissa on myös sähköinen ylösnosto. Koko moottori nousee peräkajuutan penkin alla olevaan koteloon, jossa se on tarkastettavissa ja huollettavissa sisältä käsin. Päämoottorin maksimiteho on noin 1 kW, ja täydellä teholla nopeus on noin kymmenen kilometriä tunnissa. Täyttä vauhtia harvoin ajetaan, koska puolella teholla vene kulkee vielä yli 8 km/h. Lisäksi keulakajuutan lattian alla on alas laskettava ohjailupotkuri, joka samalla toimii varamoottorina.

Sähköä tuottavat yhteensä kahdeksantoista aurinkopaneelia, joiden yhteenlaskettu nimellisteho on 1 200 W. Todellisuudessa saa olla tyytyväinen, jos sähköä tulee 700 wattia. Osittain tämä johtuu siitä, että paneelit eivät ole kohtisuoraan aurinkoa päin. Yhtä lailla syyllinen on myös ilmakehän suodattava vaikutus, johon ilmakehän vesihöyrypitoisuus vaikuttaa merkittävästi. Mitä matalammalla aurinko on, sitä pidemmän matkan säteet kulkevat ilmakehässä, jolloin teho heikkenee. Akkuihin mahtuu yhteensä 8,6 kWh, joten hyvänä päivänä ne ehtivät latautua tyhjästä täyteen.

Veneen ohjaus on toteutettu servoperiaatteella. Kaikki veneen ohjaukseen ja muuhun hallintaan liittyvät nappulat ja pieni ruoripyörä on koottu käteen sopivaan langalliseen kauko-ohjaimeen. Ohjaimen liitäntöjä on useita eri puolilla venettä, joten ajaa voi vaikka katolla istuen.

Matkanteko on miellyttävän huomaamatonta. Kauempana rannoista tuntuu kuin vene ei liikkuisi juuri ollenkaan, ennen kuin aukaisee keulaluukun ja katselee ohi lipuvaa vettä. Kun väylä kapenee ja ranta on lähellä, tuntuu välillä, että vauhtia on liikaakin; kaikkia maiseman yksityiskohtia ei ehdi tarkastella.

Herää myös kysymys, miksei Atonin kaltaista venettä jopa kannattaisi valmistaa kaupallisesti, kun konsepti kerran on mahdollinen ja jopa hyvä? Aton lienee kuitenkin ainutlaatuinen maailmassa. Toista yhtä nerokasta, kokonaisvaltaisesti toimivaa aurinkovenettä ei ole tiedossa. Joillakin maailman suojelluilla järvillä purjehtii aurinkovoimalla toimivia vesibusseja, mutta Atonin vertaista, kokonaan aurinkovoimalla toimivaa, loppuun saakka suunniteltua, asuttavaa matkavenettä ei toista löydy ainakaan dokumentoituna.

(Tiivistelmä Henrik Weckströmin artikkelista TM 12/03, s. 62-65)