Autojen paino on noussut viime vuosina sekä mukavuus- että turvavarustelun myötä, mistä on ollut haittaa pienimpiin kulutuslukemiin pyrittäessä. Audi on etsinyt ratkaisua paino-ongelmaan alumiinista.

Uusi A2 on Audin toinen alumiinikorinen malli ja samalla ensimmäinen suursarjatuotantoon tarkoitettu alumiiniauto. Merkillä on jo entuudestaan kokemusta alumiinisen korin rakennuksesta vuonna 1994 tuotantoon tulleessa A8:ssa, jonka tuotantomäärät tosin ovat olleet vain murto-osa uuden A2:n suunnitellusta tuotannosta.

Audi A2:n tapauksessa alumiinin käytön on laskettu tuovan 150 kilon painonsäästön vastaavaan teräskoriin nähden. Keveyden lisäksi korin suunnittelussa on pyritty hyvään aerodynamiikkaan mikä osaltaan pienentää kulutusta. Varsin lyhyen ja korkean korin ilmanvastuskerroin on saatu niinkin alhaiseen lukemaan kuin 0,28!

Moottorivaihtoehdot rajoittuvat aluksi 1,4-litraiseen diesel- tai bensamoottoriin, joista jälkimmäinen on tuttu Suomenkin markkinoilla Golf/Bora-malliston keulalta. Kolmisylinterinen dieselmoottori on puolestaan suoraruiskutusrakenteinen kuten merkin muutkin nykyiset dieselit. Se perustuu tuttuun 1,9-litraiseen versioon.

Neljälle hengelle suunniteltu Audi A2 rantautuu Suomeen alustavien tietojen mukaan elo- tai syyskuussa. Hinta-arvio bensiinimoottoriselle mallille on tällä hetkellä noin 160 tmk. Dieselmoottori nostanee hintaa liki 20 tmk. Noin 60000 auton tuotantomäärästä Suomen kiintiöksi on kaavailtu 60-100 autoa.

(Tiivistelmä Hannu Ahonen artikkelista TM 8/2000, s. 20-21)