Neliovisen sedanin ja Avant-farmarin rinnalle tulee A4-mallistoon nyt myös nelipaikkainen cabriolet. Se vastaa kaikilta osin Audille tuttua tasoa.

Nelipaikkainen avoauto on kiva vekotin, varsinkin jos säätila sallii runsaasti ajelua katto laskostettuna. Kunnollisella takaistuimella varustetun cabrion ongelmaksi kuitenkin helposti muodostuu korin jäykkyys. Nykyaikaiset materiaalit ja suunnittelutekniikka kuitenkin saavat ihmeitä aikaan. Audin avouutuudessa alan tietämys on käytetty hyväksi ja lopputulos on vähintään samaa tasoa kuin kilpailijoilla.

Katon poiston aiheuttamaa jäykkyysvajetta on tietenkin yritetty paikata lisäämällä rautaa muualle, näkymättömiin. Strategisesti sijoitettuja tukia on sen verran, että tuohon vuosikymmen sitten markkinoille tulleeseen edeltäjään verrattuna vääntöjäykkyyden kerrotaan enemmän kuin tuplaantuneen. Nykyajan korisuunnittelijoiden toisena ohjenuorana on kolariturvallisuus. Lujan ohjaamokehikon lisäksi sitä palvelevat jäykkä tuulilasin kehys sekä ympäriajossa turvakaaren korvikkeeksi ponnahtavat ulokkeet takaistuimen pääntukien takana. Etupenkkiläisiä varjelevat etuturvatyynyjen lisäksi myös päätä suojaavat sivuturvatyynyt.

Audi on painottanut Cabrioletia suunnitellessaan ympärivuotista käyttökelpoisuutta. Sen merkeissä on kangaskatto kolminkertainen, takalasi lämmitettävä ja takaselkänojassa suksiaukko. Kokoontaitettu katto ottaa osansa tavaratilasta, jonka tilavuus tällöin jää 246 litraan. Jos katto on ylhäällä, voi sen säilytyskotelon kääntää yhdellä kahvan liikkeellä kasaan, ja tilavuus kasvaa 315 litraan.

Ensi alkuun moottorivaihtoehdot koostuvat V6-bensiinimoottoreista. Iskutilavuudet ovat 2,4 ja 3,0 litraa ja tehot vastaavasti 125 ja 162 kW. Suomeen näistä aiotaan tuoda vain jälkimmäistä, joten Audi-avoautoilu jää edelleen äveriäiden harrastukseksi. Vaihteisto on joko perinteinen viisinopeuksinen käsivalintainen tai sitten Multitronic-automaatti eli portaaton CVT.

Audi A4 Cabriolet kuuluu eittämättä nelipaikkaisten keskikokoisten avoautojen parhaimmistoon. Kilpailuryhmässä, johon sisältyvät lähinnä BMW 3-sarja, Mercedes CLK, Saab 9-3 ja Volvo C70, Audi kestää vertailun mennen tullen.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 5/02, s. 10-11)