Portaaton automaattivaihteisto tekee tuloaan isompiinkin autoihin. Audin Multitronic edustaa tässä suhteessa kehityksen tuoreinta vaihetta.

Henkilöauton polttomoottorin jatkeeksi luonnollinen ratkaisu olisi portaattomasti välityssuhdettaan muuttava vaihteisto, joka ei suinkaan ole mikään uusi keksintö. Usein CVT:ksi (Continuously Variable Transmission) kutsuttu vaihteisto sisältää yleensä variaattorin. Toisin sanoen yksinkertaistettuna kaksi kiilahihnapyörää, joiden tehollista halkaisijaa voidaan säätää. Näiden välinen hihna on tyypillisesti koottu teräslamelleista ja välittää voimaa työntämällä eikä vetämällä. Rakenteella on kuitenkin hankala välittää suurta vääntömomenttia, joten CVT-vaihteistoja on nähty pääasiassa pikkuautoissa.

Audi on päättänyt vähitellen muuttaa kaikki automaattinsa CVT-periaatteella toimiviksi. Audin kehittämä CVT kestää 310 Nm:n vääntömomentin. Työntävä hihna on korvattu vetävällä ketjulla ja momentinmuunnin öljytäytteisellä lamellikytkimellä. Toimintaa ohjataan kehittyneellä elektroniikalla. Vaihteistoon on ohjelmoitu kuusi esivalittua välitystä, joita voi tuttuun tiptronic-tyyliin valikoida vaihdekepillä.

Tässä vaiheessa Multitronic-vaihteisto on saatavissa bensiinimoottorisiin, etuvetoisiin A6-malleihin. Koeajoyksilössä oli 2,4 litran V6 teholtaan 121 kW. Ajaminen muistuttaa hyvin paljon normaalilla automaattivaihteisella ajamista, mikä tietysti on tarkoituskin. Tottuminen vie silti hetken, koska nopeus- ja käyntinopeusmittarin välinen yhteys tuntuu epänormaalilta. Esimerkiksi täyskaasukiihdytyksessä käyntinopeus nousee muutaman sekunnin kuluessa täyden tehon tuntumaan, jää sinne ja vauhti kiihtyy ripeästi välityssuhteen muuttuessa portaattomasti. Normaalissa ajossa vaihteistoon ei enää hetken päästä kiinnitä oikeastaan ollenkaan huomiota, koska se pitää käyntinopeuden mahdollisimman alhaisena. Oikeastaan ainut hieman häiritsevä piirre on heti liikkeellelähdön jälkeen tuntuva ”velttous” osakaasukiihdytyksessä.

Audin ilmoitusten mukaan Multitronic häviää käsivaihteiselle kiihdytyksessä 0-100 km/h vain 0,1 sekuntia. Kulutus kasvaa kaupunkiajossa 0,2 litraa, mutta maantiellä pienenee puoli litraa, joten yhdistetty EU-normiarvo on automaatille 0,3 litraa pienempi. Haittapuoleksi jää edelleen hinta, sillä käsivaihteiseen verrattuna Multitronic on 19000 markkaa kalliimpi. Koeajoauton hinnaksi tulee näin 307500 markkaa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/2000, s. 71)