Audia pidetään nelivetoisten henkilöautojen pioneerina. Eikä syyttä. Varsinaista maasturia sen mallistossa ei kuitenkaan ole ollut. Eikä ole vieläkään, mutta Audi allroad on sinne päin.

A6-malliston Avantiin perustuvassa Audi allroad quattrossa jo nimi paljastaa, minkälaiset ovat olleet tavoitteet. Allroad ei ole offroad. Audi allroad quattron ”murtomaakelpoisuuden” tärkein uusi tekijä on sen säädettävä ilmajousitus, jonka ansiosta maavaraa saadaan lisätyksi 14,2 sentistä aina 20,8:aan. Porrastuksia on neljä, jotka säätää joko kuljettaja nappia painaen tai automatiikka.

Nelivetojärjestelyt ovat tasokkaat. Jatkuvan nelivetojärjestelmän keskitasauspyörästö jakaa voimaa akseleiden välillä pidon mukaan. Lisäksi järjestelmään liittyy elektroninen tasauspyörästön lukko (EDL) ja elektroninen ajonvakauttamisjärjestelmä (ESP), joka on myös kuljettajan poiskytkettävissä.

Vaihteisto on kuusivaihteinen elektronisesti ohjattu käsivalintainen, jossa on myös alennusvaihde. Vaihtoehtona on myös viisivaihteinen automaatti. Moottorivaihtoehtoja on kaksi, 132 kilowatin turboahdettu 2,5-litrainen diesel sekä 2,7-litrainen kahdella turboahtimella varustettu 184 kilowatin bensiinimoottori.

Audi allroad quattro tulee Suomen myyntilistoille kesäkuun lopulla. Hinnastossa tulee sen kohdalla olemaan 485 000 markkaa. Se sopisi erinomaisesti Suomen kaikille teille, vaan ei kaikille meille.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 10/2000, s. 19)