Audi Q3 on saksalaisvalmistajan iäkkäin edelleen markkinoilla oleva autosukupolvi. Tekniikkansa puolesta se ei pysty enää kilpailemaan yleisön suosiosta BMW X1:n tai Volkswagen Groupin vastikään uudistuneiden tai täysin uusien katumaasturimallien kanssa.

Vuodesta 2011 asti markkinoilla olleen kompaktin crossoverin seuraaja on nyt ikuistettu Pohjois-Euroopan lumisissa olosuhteissa.

Toisen sukupolven Q3 perustuu Volkswagenin modulaariselle MQB-perusrakenteelle. Sen myötä autosta tulee edeltäjäänsä kevyempi, käytännöllisempi ja monipuolisempi.

Automedian tietojen mukaan uusi Q3 kasvaa pituutta 60 ja leveyttä 50 millimetriä. Myös akseliväli pitenee viidellä sentillä. Kasvaneet mittasuhteet välittyvät matkustamoon, ja etenkin takapenkille ja tavaratilaan.

Muotoilunsa puolesta esikuvaa on haettu Audin katumaasturimalliston isommasta Q5:stä niin auton ulko- kuin sisäpuolellakin. Ohjaamonäkymän kannalta merkittävin muutos on kosketusnäyttöihin perustuvan Virtual Cockpit -teknologian tuominen myös Q3:een.

Perusmallin polttomoottorivaihtoehdot ovat 1,5- ja kaksilitraiset diesel- ja bensamoottorit. RS Q3 -tehoversioon istutetaan Audin 290 kilowattia tuottava viisisylinterinen turbomoottori.

Q3:sta tuodaan markkinoille myös e-tron-pistokehybridi. Myös täysin sähköisen version kerrotaan olevan suunnitteilla. Hybridiversiota joutuu kuitenkin odottamaan vuoteen 2019 – täyssähköversiota pidempään.

Uusi Q3 saapuu showroomeihin ensi vuoden aikana.