Ei ole mikään yllätys, että Audin A4-mallisto vihdoinkin laajenee urheilullisella uudella S4-versiolla. Katsotaan millaisin eväin.

MM-ralleja 80-luvun puolivälissä takonut Audi Sport quattro S1 jätti jälkensä ralliyleisön sydämiin. Urheilullisten Audien takaluukkuun jäi puolestaan tyhjä paikka S-kirjaimelle. Rallin kulta-aikojen jälkeen urheilullisia S-malleja on tullutkin markkinoille, viimeisimpänä nyt uusi Audi S4 quattro.

Uuden auton numerot puhuttavat. Eteen pitkittäin sijoitettu, tuttu 4,2 litran V8-moottori tuottaa 253 kilowatin (344 hv) huipputehon väännön oleessa parhaimmillaan 410 newtonmetriä. Laitteen pituus on 46,4 senttiä ja paino ainoastaan 195 kiloa, joten tehopakkaus on myös kooltaan kunnossa. Teho-painosuhdetta on edellisen sukupolven S4:een nähden parannettu merkittävästi; 5,8 kilosta 4,8 kiloon hevosvoimaa kohden. Paikalta sataseen taittuu 5,6 sekunnissa ja kahteensataan peräti 20,6 sekunnissa. Moottorin käyttöalue on laaja. Se vetää puhtaasti joutokäynniltä alkaen. Kun huippuvääntö saavutetaan 3 500 kierroksessa, tuntuu että pian pitää vaihtaa isommalle, kuten diesel-autoissa. Mutta kun ei – laulu vain paranee ja voimistuu aina 7 200 kierrokseen eli rajoittimeen saakka.

Serpentiiniteillä kiihdytettäessä ESP-ajonvakautusjärjestelmä toimii tasaisesti. Toiminnon havaitsee ainoastaan varoitusvalosta. Tehokkaat ja tunnokkaat jarrut ovat myös eduksi mutkaisella tiellä. Mainittakoon, että edessä jarrulevyt ovat halkaisijaltaan peräti 34 senttiä! Vaikka pari senttimetriä matalampi jousitus on perusolemukseltaan urheilullisen jäykkä, isoihin ja teräviin kuoppiin löytyy sopivasti joustoa. Ja kiinniotto tapahtuu heti ilman mitään ylimääräisiä heilahduksia.

Ensimmäiset asiakkaansa S4 tavoittaa helmi-maaliskuussa. Maihinnousu Suomeen tapahtuu huhtikuussa. Jos joku meillä Härmässä miettii tässä luokassa auton hankintaa, saattaa varuste nimeltä neliveto painaa vaakakupissa jonkun verran. Hintaa ei vielä voi punnita, mutta Saksassa Sedanin saa 52 420 eurolla ja Avantin paria tuhatta kalliimmalla.

(Tiivistelmä Robert Koistisen artikkelista TM 1/03, s. 108)