Audi A6 tarjoaa moottoreita joka makuun. Tällä kertaa esittelyvuoroon syöksyvät valikoiman tehokkaimmat bensiini- ja dieselmoottorit.

Kuin itsestäänselvyytenä S6:n konepellin alta löytyy kookas V8. Viritysastetta 40-venttiilisestä moottorista löytyy 250 kilowatin verran. Jatkeeksi voi valita joko kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai viisivaihteisen Tiptronic-automaatin, kuten koeajoyksilössä. Neliveto, leveät renkaat ja elektroniset pitoapuvälineet huolehtivat kitkan tehokkaasta hyödyntämisestä. Huippunopeudeksi on rajattu 250 km/h ja satasen nopeus saavutetaan tarvittaessa 6,7 sekunnissa. Käsivalintainen malli selvittää kiihdytyksen sekuntia ripeämmin.

Audi S6 on kompromissiton auto Saksan silopintaisille ja nopeusrajoittamattomille tieosuuksille. Talven jäljiltä paljastuneet karkeat ja kuluneet suomalaisasfaltit eivät selvästikään ole S6:n ominta ympäristöä. Leveät renkaat saavat aikaan harhailua urien ja kallistusten mukaan ja rengasmelu jättää V-moottorin murinan katveeseensa.

Voima ei tunnu loppuvan kesken ikinä ja nopeudet karkaavat muutamassa sekunnissa laittoman puolelle ja auto oikeastaan pääsee kunnolla oikeuksiinsa vasta moottoritievauhtien tuolla puolen. Myös taajama-ajosta tulee helposti hyökkäilevää, kun urheilulliseksi säädetty automaatti vaihtaa välillä turhankin äkäisesti pienemmälle. Kävimme maistelemassa ominaisuuksia myös moottoriradalla. Siellä S6 pääsi purkamaan patoutuneita paineita ja Alastaron kierros sujui samaan aikaan kuin Chevrolet Corvettella viime syksynä. Toisin kuin Corvettessa, Audissa jarrutkin olivat tehtäviensä tasalla.

Audi S6 on kieltämättä houkutteleva, mutta Suomeen täydellisen tarpeeton auto. Toisaalta, tänne sitä ei ole edes suunniteltu ja Audin muista malleista löytyy meille paremmin soveltuvia ominaisuuksia.

Dieselpuolella lähes S6:tta vastaavan asian ajaa iso V6 TDI. Kyseessä on jo reilut pari vuotta markkinoilla olleen suoraruiskutteisen ja yhdellä ahtimella varustetun 2,5-litraisen V6-dieselin tehokkaampi versio. Nyt tehoa on kasvatettu 132 kilowattiin ja vääntöä on tarjolla 370 Nm aiempaa 310:tä vastaan. Myös 110 kW:n malli jää tuotantoon, mutta painopiste on selvästi tässä tehoversiossa.

Koeajettu yksilö sisälsi joukon pitkään mallimerkintään edellyttäviä ominaisuuksia. Farmarikori, neliveto ja automaattivaihteisto nostavat hinnan yli 400000 markkaan. Etuvetoinen ja käsivaihteinen malli on saatavissa ainoastaan 110-kilowattisena 324100 markalla. Taajama-ajossa automaatti päästää moottorin kierrokset lähdöissä hieman turhan korkeiksi, mistä seuraa turhaa melua, kun kuusisylinterisen käyntiääni on luonnostaan terävä ja ”nopea”.

Matka-ajossa meno on vaivatonta ja moottorin ääni hukkuu taustalle. Jos voimaa S6:ssa oli yllin kyllin, ei siitä nytkään ole puutetta. Käytännön ajossa nopeudenvaihdokset sujuvat kuin huomaamatta ja puhtia tuntuisi tässäkin tapauksessa riittävän mainiosti myös ripeisiin Autobahn-siirtymiin.

A6-perheen tehokkaimmat jäsenet ovat ymmärrettävästi hienoja ja omistushalua herättäviä autoja. Näistä diesel on selvästi mukavampi, käytännöllisempi ja meikäläisiin olosuhteisiin ja polttoaineen hintaan luontevammin sopeutuva. Mikäli pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin herättää kateutta, sopii S6 siihen tehtävään paremmin.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/2000, s. 76-77)