Audi on vastannut nykydieselien kehitykseen uudistamalla vanhaa ja luomalla myös aivan uutta tekniikkaa. Ruiskutuspumppuja on kehitetty, turbo on laitettu moottorin kylkeen, yhteispaineruiskutus on tullut ja nyt uutuusmoottorina on pumppusuutindiesel.

Volkswagen-konsernilla ja Audilla on käytössä monta eri diesel-tekniikkaa. Uutta, keskenäänkin kilpailevaa tekniikkaa on tullut yhteispaineruiskutuksen ja pumppusuuttimen mukana, mutta vielä on hyvässä vedossa myös vanha turbodieselsuoraruiskutustekniikka eli TDI.

Audille kolme erilaista ruiskutusjärjestelmää sopii kuulemma hyvin. Valmistus ja osien saatavuus tasoittavat sopivasti tuotantoa. Euroopassa vallitseva dieselautojen kysyntä on aiheuttanut Boschille ajoittaisia ruiskutusjärjestelmien osien toimitusvaikeuksia.

(Lyhennelmä Kari Pynnän artikkelista TM 15/99, s. 32-33)