Helsingissä järjestettävällä autonäyttelyllä on täydet mahdollisuudet muodostua perinteeksi, sillä sekä yleisön että näytteilleasettajien kokemukset kahden vuoden takaisesta Auto 2016 -näyttelystä olivat hyviä.

Näytteilleasettajien kannalta olennaista on kustannusten pitäminen kurissa. Automaahantuojat ovat sopineet yhteisesti, ettei osastoille tehdä massiivisia rakennelmia. Edustettuina ovat lähes kaikki Suomessa myytävät automerkit. Merkittävistä merkeistä puuttuvat ainoastaan Volvo ja Subaru.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään myös erityisesti autoalan ammattilaisia kiinnostavat Autokorjaamo-messut. Perjantai-iltana järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa selviää muun muassa Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinnan tulos.

Yleisön kannalta poikkeuksellista on laaja uusien autojen koeajomahdollisuus. Koeajettavana on noin 150 autoa 29 eri merkiltä. Lisäksi voi kokeilla myös kevytautoja ja sähköpolkupyöriä.

Kansainvälisen autonäyttelyn tunnelmaa luovat muutamat maailmalla nähdyt koemallit kuten Audi Elaine tai Škoda Vision E, joka enteilee merkin täyssähköautoa.

Ensi kertaa Suomessa nähtävillä ovat esimerkiksi Audi A1, Q3 ja E-tron, BMW 3-sarja, 8-sarja ja X5, Cupra Ateca, Jeep Wrangler, Lexus ES ja UX, Mercedes-Benz B-sarja ja GLE, Seat Tarraco, Toyota Camry ja RAV4 ja Volkswagen T-Cross.

Tekniikan Maailman osastolla esittelemme uutta automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien testimenetelmää. Paikalla on myös 60 000 kilometrin käyttötestissämme oleva Volvo XC40 D3. Koko viikonlopun ajan osastolla päivystää TM:n autotoimituksen jäseniä, joille voi esittää kysymyksiä ja testiehdotuksia.

Lisätietoja löytyy näyttelyn kotisivuilta.