Huomattava osa yhdysvaltalaisista kuljettajista ei tunne rajoituksia, jotka koskevat heidän autonsa turvateknologiaa. Kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ovat yhä monipuolisempia. Kuljettajat näyttävät uskovan niihin kuitenkin liiankin sokeasti.

Tämä tuli esille yhdysvaltalaisen voittoa tavoittelemattoman liikenneturvallisuusjärjestön AAA Foundation for Traffic Safetyn tutkimuksessa. Sen toteutti tilauksesta Iowan yliopisto. Aiheesta uutisoi Automotive News.

Tutkimukseen osallistui yli 1 200 autoilijaa, jotka olivat äskettäin hankkineet vuosimallin 2016 tai 2017 auton, jossa on ADAS-teknologiaa. Tutkijat arvioivat autoilijoiden kokemuksia suhteessa heidän tietoihinsa ja mielipiteisiinsä näistä teknologioista.

Tutkijat havaitsivat, että 80 prosenttia autoilijoista ei tiennyt kuolleen kulman tunnistimen rajoituksista. Sama määrä kuljettajia uskoi, että järjestelmät pystyisivät valvomaan takana olevaa tietä. Lisäksi he uskoivat, että teknologialla pysyisi luotettavasti havaitsemaan polkupyörän, kävelijän tai ajoneuvon, joka ohittaa auton kovalla vauhdilla.

Kun tutkittavilta kysyttiin erityisesti kuolleen kulman tunnistimen toiminnasta ja rajoituksista, ainoastaan 21 prosenttia teknologian omistavista pystyi kertomaan sen rajoituksista havaita nopeasti ohittavia ajoneuvoja ja kevyttä liikennettä.

Miltei 40 prosenttia autoilijoista ei tiennyt törmäyksenestoavustimen ja automaattisen hätäjarrutuksen rajoituksista. Moni myös sekoitti nämä kaksi teknologiaa. Autoilijat uskoivat virheellisesti, että törmäyksenestoavustin käynnistäisi jarrutuksen, kun se ainoastaan varoittaa törmäyksestä.

Alla oleva taulukko havainnollistaa amerikkalaisten autonomistajien tietolähteet, kun he perehtyvät autonsa kehittyneisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Tutkimuksen mukaan yhdysvaltalaisautoilijat oppivat autonsa ADAS-järjestelmistä eniten käyttöoppaasta sekä yrityksen ja erehdyksen kautta.

Vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja. Siksi yhteismäärä on yli 100 prosenttia.