VIIME aikoina on tapahtunut eräitä traagisia liikenneonnettomuuksia, jotka ovat saaneet osakseen paljon julkisuutta. Niiden suurin syy on ollut osallisina olleiden kuljettajien väärissä asenteissa ja liikennesääntöjen vastaisessa ajotavassa. Tapauksissa ei ole mitään puolusteltavaa. Siitä huolimatta pieni tarkennus kyseisten onnettomuuksien herättämään keskusteluun on paikallaan.

Tuntuu siltä, että nyt on haluttu syyllistää kaikki, jotka ajavat autoilla. On esiintynyt väitteitä, että ”autoilijat” ovat piittaamattomia lainrikkojia, joille liikennesäännöt, nopeusrajoitukset, punaiset valot ja suojatiet eivät merkitse yhtään mitään.

Keitä nuo ”autoilijat” sitten ovat?

Jos autoilijaksi mielletään henkilö, jolla on ajokortti ja joka ainakin joskus ajaa autoilla, niin reilusti yli puolet suomalaisista on luettava tuohon halveksittuun joukkoon. Samaan porukkaan kuuluu luultavasti valtaosa syyttelijöistä itsestäänkin.

On totta, että monet kuljettajat rikkovat tarkoituksellisesti liikennesääntöjä. Sen voi jokainen tiellä liikkuja omakohtaisesti havaita. Silti kyseessä on vähemmistö, jonka vuoksi kaikkia ei pitäisi leimata vastuuttomiksi.

Suomalainen liikenne on kansainvälisesti verraten erittäin siistiä. Yleisesti ottaen meillä noudatetaan liikennesääntöjä hyvin. Onnettomuustilastojen valossa kuulumme maailman turvallisimpien maiden joukkoon. Näitä tosiasioita ei pidä unohtaa, vaikka jokainen yksittäinen onnettomuus on sellaisenaan kauhea tapahtuma.

Käytettyjen syyshinnat 2002

TEKNIIKAN Maailman numeron 15 liitteenä on ollut tapana toimittaa laaja käytettyjen autojen syyshinnasto. Nyt se puuttuu, sillä se olisi jo syntyessään saattanut olla historiaa. Hintoihin on nimittäin odotettavissa muutoksia, jotka johtuvat odotettavissa olevasta verotuksen uudistumisesta.

EY:n tuomioistuimen päätös käytettynä Suomeen tuotavien autojen verosta on luvattu julkistaa 19. syyskuuta eli juuri tämän lehden ilmestymisen aikoihin. Yleensä nuo päätökset ovat noudattaneet EU:n julkisasiamiehen aikaisempaa lausuntoa, joka on tässä tapauksessa selkeä ja viranomaisillemme varsin kiusallinen.

Viime lokakuun lopulla annetun lausunnon mukaan Suomen lainsäädäntö ja sen tulkinnat nykyisellään johtavat siihen, että toisesta jäsenvaltiosta tuotua käytettyä autoa syrjitään verotuksessa kotimaisiin käytettyihin autoihin verrattuna. Käytettynä tuotavista autoista ei saisi kantaa enempää veroa, kuin mitä sisältyy vastaavan kotimaassa jo olevan auton arvoon, joten Suomi toimii tässä EU:n lainsäädännön vastaisesti. Asiasta on kerrottu enemmän numerossa TM 20/2001.

Käytettyjen syyshinnat saavat siis toistaiseksi jäädä määrittelemättä. Odottelemme tilanteen selkiytymistä ja vakiintumista.

(Pääkirjoitus TM 15/2002, s. 9)