Ennen vanhaan autoradio ostettiin erikseen. Nykyään moni autonvalmistaja tarjoaa valmista äänentoistojärjestelmää joko auton vakiovarusteena tai lisähintaan. Päätimme tutkia kannattaako edelleen ostaa erillinen radio vai tyytyä autonvalmistajan ehdotukseen. Selvitimme samalla minkälaisen kuunteluympäristön keskihintainen perheauto tarjoaa.

Fiat Brava

Ford Focus

Mitsubishi Carisma

Opel Astra

Renault Megane

Toyota Yaris Verso

Periaatteessa radio on autotehtaalle paljon helpompi tuote kuin viihde-elektroniikkavalmistajalle. Automerkin oman radion ei tarvitse myydä itseään muiden joukossa, joten ulkonäkö ja käyttömukavuus voidaan suunnitella tarkoituksenmukaisemmaksi kuin radiokaupassa myytävät markkinapallot.

Autossa voi yhdistellä samaan näyttöyksikköön eri laitteita, kuten ajotietokone ja navigointijärjestelmä. Eikä autoliikkeessä tarvitse myydä radiota vaan autotarviketta, jolloin liikenneturvallisuutta ja käytön helppoutta on luontevaa käyttää perusteina tehtaan radion valinnalle. Onhan selvää, että autotehdas parhaiten tietää, minkälainen radio heidän tekemäänsä autoon sopii.

Automerkkien omien radioiden miinuspuolelle jää autonsuunnittelussa kaikkialle ulottuva kustannuspaine. Kilpailu autoalalla on erittäin kovaa, ja tunnetusti auton kilohinta tuotantolinjan loppupäässä ei saisi olla enempää kuin B-luokan makkaran vähittäishinta. Koska autotehtailla ei useinkaan ole autoradio-osaamiskeskuksia oman katon alla, niiden on pakko hankkia osia tai kokonaisuuksia alihankkijoilta. Silloin nousee suuri kiusaus hyväksyä halvin tarjous.

Lähdimme hakemaan automerkkikohtaisia radioita suosituimpien perheautojen luokasta, eli hintaluokasta 100-130 000 markkaa. Moniin suosittuihin autoihin, kuten Volkswagen tai Nissan, ei ole tarjolla tehtaan omaa radiota, vaan maahantuoja asentaa jonkin tunnetun valmistajan radion asiakkaan valinnan mukaan. Yritimme kuitenkin kerätä testiin kaikki myynnissä olevat autonvalmistajien omat radiot.

Vertailun lopputulos ei anna kovin hyvää kuvaa autonvalmistajien omista radioista. Niissä tapauksissa, joissa radio kuuluu auton hintaan, se kannattaa tietenkin ottaa. Jos se on lisävaruste, on hyvä tietää että tunnettujen radiotehtaiden tuotteet tarjoavat merkittävästi paremman hinta/laatusuhteen. Silti, jos arvostaa käytön helppoutta yli muiden ominaisuuksien, tehtaan tarjoama ratkaisu voi silti olla paras.

Perusautoluokassa äänentoistoasioihin ei ole perehdytty kovinkaan syvällisesti. Tämän näkee siitäkin, että autotehtaan mahdollisuus toteuttaa omaperäinen ja muita parempi käyttöliittymä on useimmissa tapauksissa jätetty tyystin käyttämättä. Ainoastaan Fordissa ja Toyotassa voidaan sanoa olevan vakavia yrityksiä irrottautua tavallisen autoradion kotelon ja sijoituspaikan kahleista. Muiden merkkien laitteet ovat lähinnä muunneltuja vakioradioita. Niiden käyttömukavuuden edut rajoittuvat pääosin siihen, että toimintoja on riisuttu, jolloin käyttö on helpompaa.

(Tiivistelmä Harri Slipin ja Henrik Weckströmin artikkelista TM 8/01, s. 128-138)