Euroopan parlamentti esitti keskiviikkona korkeampia tavoitteita uusien autojen hiilidioksipäästöjen leikkaamiseksi. Parlamentin edustajat esittävät tavoitteeksi 40 prosentin leikkauksia vuoteen 2030 mennessä. Euroopan komission esittämä tavoite oli 30 prosenttia.

Vuoteen 2025 mennessä parlamentti esittää 20 prosentin välitavoitetta. Samat tavoitteet koskevat henkilö- ja pakettiautoja.

Asiasta äänestettiin parlamentissa keskiviikkona.

Tulos syntyi, kun 389 meppiä äänesti keskiviikkona esityksen puolesta. Vastaan äänestäneitä oli 239, ja 41 meppiä äänesti tyhjää.

Esityksen mukaan autonvalmistajien pitäisi maksaa sakko, jos uusien autojen keskimääräiset päästöt ylittävät asetetut tavoitteet. Sakkotulot olisi tarkoitus käyttää autoalan muutoksista kärsineiden työntekijöiden koulutukseen.

Esityksessä vaaditaan myös, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen markkinaosuus uusista myydyistä henkilö- ja pakettiautoista olisi oltava vähintään 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vähäpäästöisellä tarkoitetaan autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vähemmän kuin 50 g/km. Näiden ajoneuvojen markkinaosuus pitäisi olla 20 prosenttia jo vuoteen 2025 mennessä.

Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA kommentoi tavoitteita huolestuneena.

”Olemme erityisen huolissamme äärimmäisen aggressiivisista CO2-päästötavoitteista ja määräyksistä, jotka koskevat akkukäyttöisten ajoneuvojen markkinaosuutta. Tämä pakottaisi autoteollisuuden dramaattiseen muutokseen ennätysajassa”, sanoi järjestön pääsihteeri Erik Jonnaert ACEA:n tiedotteessa.

ACEA vetoaa vastareaktiossaan latausverkostojen keskeneräisyyteen. Lisäksi järjestön mukaan EU:ssa on edelleen yhtenäistämättä kannustimet, joilla kuluttajat saataisiin ostamaan huomattavasti kalliimpia sähköajoneuvoja.

Mepit vaativat lisäksi EU-komissiota ehdottamaan lainsäädäntöä, jonka määrittäisi jo ensi vuoteen mennessä, miten kuluttajille pystyttäisiin tarjoamaan luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa uusien autojen polttoainekulutuksesta sekä hiilidioksidi- ja epäpuhtauspäästöistä.

Lisäksi vuodesta 2025 alkaen autonvalmistajien pitäisi kertoa uusien autojen elinkaaren mittaisista päästöistä, vaativat mepit.

Seuraavaksi asiaan ottavat kantaa eri maiden ympäristöministerit.