Mercedes-Benz-perhe kasvaa koko ajan. Tällä kertaa keskitymme malliin, jonka tehoon ja vääntöön voi itse vaikuttaa huomattavasti. Tehdasvalmiissa ajokissa ei ole muita kuin pieniä sähköisiä säätömoottoreita. Päämoottori on polkija itse.

Smoverin käyttämä Shimano Di2 (Digital Integrated Intelligence) Cyber Nexus (Nexus 810) käsittää keskusyksikön, 8-vaihteisen napavaihteen ja täysjousitusyksikön. Cyber Nexus vaihtaa automaattisesti, ja jousitus voidaan säätää ajon aikana kovaksi tai pehmeäksi. Valot on varustettu hämäräkytkimellä ja seisontavalotoiminnolla.

Automaattivaihteen toiminta on yksinkertaista; keskusyksikkö määrittelee polkemisrasituksen maaston ja kampikierrosten mukaan, ja tämän perusteella vaihteisto vaihtaa sopivan vaihteen. Vaihtamisvaihtoehtoja on neljä: sporttinen, kaupunki, mäkinen ja manuaali. Riippumatta siitä minkä vaihtajavaihtoehdon valitsee, vaihtamisnopeuskin on säädettävissä joko nopeammaksi tai hitaammaksi. Pyörän takanavassa on dynamoa vastaava käämi, joka luo riittävästi sähköä vaihtamiseen.

Normaalissa pyörätievauhdissa ja hidasvauhtisessa kaupunkiajossa vaihteisto toimii hyvin ja johdonmukaisesti. Ylämäet vaihtaja tunnistaa normaalipyöräilijän kannalta melko myöhäisessä vaiheessa.

Kova vauhti ja reipas polkeminen aiheuttavat pieniä ongelmia. Vaikka siirtyy automaatista manuaaliasentoon, välitykset eivät riitä kovavauhtiseen ajoon. Huippunopeutta pyörälle saa vain noin 30 km/h.Toisaalta on syytä muistaa, ettei M-B Smover ole mikään kilpapyörä, se sopii parhaiten nautiskelu- ja näyttäytymisajoon.

(Tiivistelmä Henrik Enbomin artikkelista TM 13/05, s. 71)