citroen_logoRanskalainen André-Gustave Citroën toimi vuosia autoteollisuuden alihankkijana, ennen kuin perusti omaa nimeään kantavan automerkin vuonna 1919. Hänen autotehtaassaan hyödynnettiin ensimmäisenä Yhdysvaltojen ulkopuolella olevana tuotantolaitoksena liukuhihnaa autojen valmistuksessa. Citroën liitti myös autojen myynnin ja huollon saman katon alle ja rakensi merkilleen yhtenäisen verkoston.

Mainonnassa Citroën oli yhtä lailla omaperäinen, sillä hän muun muassa vuokrasi Eiffel-tornin moneksi vuodeksi mainostaulukseen. Citroën kasvoi nopeasti Euroopan suurimmaksi ja maailman neljänneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi.

Citroënin autot olivat muotoilultaan ja tekniikaltaan edistyksellisiä. Vuonna 1934 esitelty etuvetoinen Traction Avant nosti ajo-ominaisuudet uudelle tasolle ja 2CV eli tuttavallisesti ”Rättäri” oli yksinkertaisuuden ylistys. Kaiken huippu oli kuitenkin vuonna 1955 maailman Pariisin autonäyttelyssä yllättänyt DS. Sen aerodynaaminen muotoilu, kaasunestejousitus ja kaikissa pyörissä olleet levyjarrut olivat jotain ennen näkemätöntä. Automalliin esiteltiin mm. jo vuonna 1967 kääntyvät etuvalot. Samaa linjaa jatkoivat CX, XM ja pienempi GS.

Teknisesti edistyksellisten autojen valmistus ei kuitenkaan ollut taloudellisesti kannattavaa, minkä takia yhtiö ajautui konkurssiin ja Peugeotin omistukseen. Sen jälkeen omaperäisyydestä vähän tingittiin, ja lopulta muotoilukin oli hyvin lähellä kilpailijoita. Uusi C4 Cactus on lupaus persoonallisuuden paluusta, minkä lisäksi C3, C4, C5 ja tila-autot C3 Picasso sekä C4 Picasso omaavat vähän merkin omaperäisyydestä.

Uusimmat artikkelit: Citroën

Näytä kaikki Citroën-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.