Nykyään ilman internet-kotisivuja oleva yritys ymmärretään kelkasta tipahtaneeksi. Myös automerkkien pitää verkosta löytyä, sillä yhä useampi kuluttaja aloittaa autokaupan valmistelun kotitietokoneen äärestä. Otimme vertailutestiin 14 myydyintä merkkiä suomenkielisine kotisivuineen. Paremmuusjärjestys ei suinkaan noudata myyntitilastoja.

Autoalalla valmistajien rooli korostuu. Merkit ovat niin vahvoja tuotteita ja mielikuvan luojia, että myös merkkikohtaiset sivustot ovat tulleet jäädäkseen. Hyvin suunnitelluista, toteutetuista ja ylläpidetyistä sivuista hyötyvät sekä käyttäjä että palvelun tarjoaja. Varsinkin autotiedon lähteenä ja kommunikoinnin välineenä kotisivujen mahdollisuudet ovat jo nyt hyvät. Materiaalia on saatavilla vuorokaudenajasta riippumatta, eikä esimerkiksi ulkomailla oleskelu estä tutkimasta täkäläistä valikoimaa ja hintoja. Sivut ovat myös erityisen hyvä työkalu silloin, kun tietoa kaivataan nopeasti ja muut lähteet ovat hankalasti tavoitettavissa.

Viihde, näyttävyys tai palvelun ”elämyksellisyys” ei välttämättä heikennä käytettävyyttä, mutta tekninen kikkailu ei saisi olla itsetarkoitus. Onnistunut ulkoasu ja hyvä käytettävyys kun eivät korvaa puuttuvaa tietoa. Lähes kaikilta tutkituilta sivuilta löytyy myös vaihtelevantasoisia palautelomakkeita, joiden toimivuutta testasimme noin sadalla erisisältöisellä viestillä. Parhaimmillaan asiakkaan pulmien selvittämiseen oli ryhdytty heti, huonoimmillaan ei ilmeisesti ollenkaan.

Eräiden tutkimusten mukaan pian jo joka toinen uuden auton ostaja käy hakemassa lisätietoa netin kautta. Niinpä, jos autoja aiotaan vakavissaan myydä, on myös internetpalvelujen tasoon kiinnitettävä huomiota. Ainakin toistaiseksi tämän vertailun lopputuloksissa on enemmän hajontaa kuin itse autojen vertailuissa. Luotamme siihen, että tässäkin lajissa ala kehittyy ja tulokset koituvat kuluttajien iloksi.

(Tiivistelmä Tommi Lempisen artikkelista TM 13/2000, s. 102-108)