Jokaisella maineestaan huolehtivalla automerkillä on jonkinlainen tiepalveluksi, liikkumis- tai ajoturvaksi kutsuttu palvelu, jonka avulla asiakkaan pitäisi päästä jatkamaan matkaa, jos auto reistailee. Testasimme muutamana kauniina kesäiltana, miten kuuden merkin tiepalvelu toimii eri puolilla Suomea. Saimme testitulosten rinnalle seitsemänneksi tositarinan Ruotsin puolelta. Todellista hyötytietoa ovat myös automerkkien ja vakuutusyhtiöiden päivystysnumerot, joista omaa autoa koskevat kannattaa saman tien naputella kännykän muistiin – varmuuden vuoksi.

Honda

Mercedes-Benz

Opel

Toyota

Volkswagen

Volvo

Joko pakon sanelemana tai pahimpaan varautuen useimmilla automerkeillä on jonkinlainen ympärivuorokautinen päivystys, joka auttaa jatkamaan matkaa, kun auto pysähtyy. Palvelun taso vaihtelee: alkeellisimmillaan asiakkaan käytössä on ilmainen palvelunumero, josta voi tilata hinausauton omalla kustannuksellaan. Kehittyneimmillään tarjotaan tarkasti määriteltyä palvelua, jossa asiakas voi valita sijaisauton, kotimatkan muilla kulkuneuvoilla tai korjauksen odottelun hotellissa yöpyen. Jos auto jää kauas kotoa, palvelu kustantaa sen noutamiseen tarvittavan matkalipun.

Yleensä automerkin tiepalvelu on jonkinlainen takuuta tukeva palvelu. Audilla, Skodalla ja Volkswagenilla on muista poikkeava ajoturva, joka on voimassa määräaikaishuoltovälin kerrallaan vaikka auton loppuiän, jos asiakas käy uskollisesti merkkihuollossa ja vielä nöyrästi teettää huollon tarpeellisiksi katsomat lisätyöt. Hyvää siinä on ainakin se, että turva ei katkea automaattisesti takuuajan päättyessä, vaan käyttäjä voi jatkaa palvelun voimassaoloa mielensä mukaan. Joillakin merkeillä tiepalveluturvaa voi myös jatkaa yksinkertaisesti maksamalla ”suojelurahaa”.

Kuuden automerkin tiepalvelun testi paljasti melkoiset erot eri merkkien välillä. Parhaat toimivat lähes mallikelpoisesti, mutta niissäkin on parantamisen varaa, ennen kuin viisi tähteä on paikallaan. Huonoimmat ovat tiepalvelun irvikuvia, joissa ei osata neuvoa edes sopivaa majoitusliikettä vieraalla paikkakunnalla. Yllättäen eräillä suurillakin automerkeillä näyttää olevan tiepalvelussa runsaasti kehittämistä. Kun kilpailu kiristyy, tällaisetkin palvelumuodot saavat yhä suuremman merkityksen.

(Tiivistelmä Markku Jantusen artikkelista TM 16/02, s. 40-49)