Henkilöautomyynti kääntyi viime vuonna vastoin ennakko-odotuksia kasvuun. Suomalaisten automaussa ei vuoden mittaan tapahtunut rajuja muutoksia. Selvä trendi kuitenkin on, että monikäyttöiset viistoperät, farmarit ja tila-autot nakertavat hiljalleen perinteisten porrasperäisten asemaa.

Automarkkinoiden muutoksia pohdittaessa pitäisi malttaa seurata pitkiä kehityslinjoja. Sivusta seuraajalle asia on aika yksinkertainen, mutta jos työskentelee maahantuojalla autojen tilauksista vastaavana henkilönä, tilanne on paljon monimutkaisempi. Hyvänä esimerkkinä ovat tila-autot, joiden myynti laski roimasti vuonna 2001 kääntyäkseen reippaaseen kasvuun viime vuonna.

Dieselmoottoristen autojen kysyntä elpyi ennusteemme mukaan ennen kaikkea Volvon uusien moottorien ansiosta. Toisaalta erinomaisesti dieselmarkkinoilla onnistuneen Seatin myynti oli viime vuonna alamaissa. Tänä vuonna merkki on palannut uudella mallistolla takaisin kilpailuun. Kaiken kaikkiaan autonvalmistajat panostavat tällä hetkellä voimakkaasti dieseleihin. Suomessa niiden myynnin kasvu tai lasku on kiinni valtion toimenpiteistä. Mikäli dieselvero ja polttoaineiden hintasuhteet säilyvät nykyisellään, dieselien osuus kasvaa hitaasti. Huhuttu autojen uusi ympäristövero voi muuttaa tasapainoa mihin suuntaan tahansa.

Vuosi sitten mainostimme maastureiksi naamioituneita farmareita ja niiden myynnin kasvua. Aivan näin ei käynyt, osin uutuuksien myyntiin tulon viivästymisen takia, mutta sitä vastoin aitojen maasturien myynti kasvoi yli 50 prosenttia. Merkittävimpänä veturina oli uusi Honda CR-V, jonka vanavedessä myös kilpailijoiden myynti lisääntyi.

Tulevaisuuden suuntaa ennustettaessa merkittävämmäksi sanaksi nousee käytännöllisyys. Kolmeovisten myynti hiljenee, kun autonostajat ovat aikaisempaa valmiimpia maksamaan takaovista pyydettävän hinnan. Farmarit sekä pienet ja keskikokoiset tila-autot kasvattavat osuuttaan kaiken aikaa. Moottorikoko ei ole kasvanut enää, mikä kertoo myös moottoritekniikan kehittymisestä. Pienemmästäkin moottorista saadaan nykyisin riittävästi voimaa, tosin alle litran kokoiset koneet ovat häviämässä.

Mallien 20 kärjessä

Ajoneuvohallintokeskukselle kohdistamamme arvostelu tilastojen epämääräisyydestä ja kummajaisista on tuottanut tulosta. Edelleen tilastosta löytyy joitakin ”jännittäviä” uutuuksia, mutta kaiken kaikkiaan tarkkuus on lisääntynyt. Listan omituisuuksia olivat esimerkiksi Ford Consuliksi merkitty Transit-matkailuauto tai Mercedes-Benz E 240, jossa on tilaston mukaan 2,3-litrainen dieselmoottori ja auto on koodattu MB 100 -pakettiautoksi.

Mallien 20 kärjessähän esittelee eniten myydyt mallit korin ja moottorivaihtoehdon tarkkuudella. Yhdellä rivillä on samalla valmistenumerolla olevat autot eli pieni mallimuutos, tai vaikkapa valmistusmaan vaihtuminen jakaa automallin tässä mielessä kahteen eri versioon.

Lähes puolet eli kahdeksan eniten myytyä mallia vaihtui vuoteen 2001 verrattuna. Listalta näkee hyvin niin merkki- kuin mallikohtaisten rekisteröintitilastojen kehityksen. Niinpä viime vuonna melkoisesti sukeltaneella Opelilla ei ole tällä listalla yhtään edustajaa. Niin ikään Nissan Primera menetti asemiaan Almeralle, joka on listalla kolmella versiolla, kun taas yksikään Primera ei noussut esille.

Voittajaksi nousi Volkswagen Golf Variant, joka oli vielä vuonna 2000 sijalla seitsemän. Farmarien suosiota kuvaa hyvin se, että kolmasosa 20 suosituimmasta mallista on niitä. Ford jatkoi ”ykkösenä” saaden neljä autoa tälle listalle, ja toinen neljän version merkki on itseoikeutetusti Toyota (vuonna 2001 kolme). Nissan menetti yhden paikan pudoten kolmeen, johon ylsivät myös Peugeot ja Volkswagen. Loput kolme paikkaa menivät Fiatille (2) ja Renaultille.

Volkswagen Golf 1,6 Variant 1 863

Nissan Almera 1,5 Sedan 1 695

Toyota Avensis 1,6 Sedan 1 451

Fiat Punto 60 3-ov. 1 413

Ford Focus 1,6 STW 1 297

Ford Mondeo 1,8 STW 1 175

Fiat Punto 60 5-ov. 1 155

Peugeot 307 1,6 5-ov 1 071

Ford Focus 1,6 5-ov 1 015

Toyota Corolla 1,6 Sedan 883

Ford Mondeo 1,8 Sedan 858

Peugeot 206 1,4 3-ov 845

Toyota Corolla 1,6 STW 820

Volkswagen Golf 1,9 TDI Variant 809

Toyota Corolla 1,4 Sedan 795

Volkswagen Bora 1,6 784

Renault Megane 1,6 Break 738

Nissan Almera 1,5 Sportdeck 723

Peugeot 206 1,4 5-ov. 716

Nissan Almera 1,8 Sedan 706

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 6/03, s. 114-116)