Henkilöautomyynnin arvioidaan jäävän tänä vuonna 110 000 tasolle, minkä myötä autokantamme keski-ikä jatkaa nousuaan.

Vuoden vaihteessa Suomi nousi ykköseksi, mutta tässä tilastossa kärjessä olo ei ole mitenkään kunniakasta, sillä maassamme ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla. Vaikka Suomella on edelleen korkein AAA-luottoluokitus, ovat automme vanhempia kuin roskaluokituksen omaavassa Kreikassa. Suomessa ylitettiin nyt jo 12 vuoden keskimääräinen ikä. Autokannan nuorentamiseksi henkilöautoja pitäisi myydä vuosittain vähintään 150 000 kappaletta.

Autoalan ennusteryhmä arvioi tänä vuonna myytävän noin 110 000 henkilöautoa ja ensi vuodelle toivotaan pientä kasvua ja 118 000 kappaleen myyntimäärää. Sama ryhmä pohti myös, mihin olisi päästy ilman autoveron muutosta ja tuo luku on 125 000 – 130 000 henkilöautoa. Toisin sanoen, mikäli valtiovarainministeriö ei olisi sorkkinut autoveroa, autoverokertymä olisi ollut huomattavasti nyt toteutuvaa suurempi.

Lisäksi aprillipäivänä voimaan tuleva autoveron muutos on hallitusohjelman vastainen. Autoverotuksen painopisteen luvattiin siirtyvän hankinnan verotuksesta käytön verotukseen, mutta nyt veromuutos vie aivan toiseen suuntaan. Myynnin laskusta huolimatta autoala uskoo kannattavuutensa pysyvän ennallaan, eikä aio vähentää henkilökuntaa. Kuten autoalan keskusliiton Pekka Helander autokauppiaspäivillä asian tänään kiteytti: ”Valtiovallan usko autoalan iskunsietokykyyn on vahva.”