Hyundai on ykkönen, Toyota on viattomin, Ford-mallit ovat luotettavimpia – niin siis Saksassa.

Kukapa ei olisi voinut olla huomaamatta Hyundain uusinta mainoskampanjaa, jossa ratsastetaan saksalaisen AutoBildin tekemällä laaturaportilla. Jopa monen arvostama Helsingin Sanomat antoi auto-osastonsa etusivun (7.1.2012) TÜV:n katsastusraportille ja Auto Bildin laaturaportille. Näiden lisäksi viime viikkoina on tullut tietoa DEKRA:n käytettyjen autojen raportista.

Varmasti kaikki kolme lähdettä antavat viitteitä eri automerkkien ja -mallien luotettavuudesta ja kestävyydestä, mutta niihin pitää suhtautua varauksin. Varsinkin tuo laaturaportti on hyvin kyseenalainen tietolähde. Ensinnäkin autoilla ajetaan Saksan olosuhteissa, jotka poikkeavat suuresti Suomesta. Ajonopeudet ja talven vaikutus ovat aivan erilaiset, mikä vaikuttaa auton vikoihin. Lisäksi yhtenä osa-alueena ovat korjaamopalvelut. Miten voidaan Suomessa mainostaa menestystä laaturaportissa, jossa ratsastetaan saksalaisella huoltoverkostolla?

Katsastusraportit ovat parempi mittari auton kestävyydestä ja laadusta, mutta niissäkin ulkomaisella menestyksellä mainostaminen on vähän arveluttavaa. Kuten edellä todettiin, auton käyttö ja olosuhteet vaihtelevat melkoisesti maittain. Silti varsinkin saksalaisia tuloksia käytetään laajalti, ja lehdetkin niitä julkaisevat.

Mediaan pyritään vaikuttamaan monella tavalla ja sekä Ford, että Opel lähettivät tiedotteen menestyksestään DEKRAn katsastusraportissa. Opel otsikoi heti alkuun raportin saksankielisen nimen ja kertoo, että merkki saavutti koko tutkimuksen ykkös- ja kakkossijan. Ford otsikoi eri mallien olleen jo toistamiseen luotettavimpia. Tietoa siitä, että kyseessä ovat saksalaiset tulokset saa etsiä suurennuslasin kanssa samoin kuin sitä, että kiitetyt mallit olivat luokkiensa parhaita, eivät tutkimuksen parhaita.