Niinhän siinä kävi, että perjantaisen autontunnistustehtävän heti ensimmäinen kommenttikenttään tullut vastaus oli automerkin ja mallin osalta oikea. Siitä tunnustus nimimerkille Zipper. Aikaa julkaisusta ehti kulua 11 minuuttia. Seuraava kommentoija Muusa# täydensi myös valmistusmaan. Facebookin puolella oikea vastaus löytyi 7 minuutissa. Asialla oli Mika Kostamo.

Mutta millainen tarina Renault Torinon takaa löytyy?

Kaikki alkoi siitä, että Argentiinan valtio päätti 1950-luvun alussa ryhtyä aktiivisesti synnyttämään maahan autoteollisuutta. Delegaatio lähti Yhdysvaltoihin vuonna 1951 etsimään yhteistyökumppaneita. Useimmat yhtiöt näkivät kuitenkin Argentiinan automarkkinoiden olevan liian pieniä, jotta ryhtyisivät investoimaan sinne. Kumppaniksi löytyi kuitenkin Kaiser, joka perusti vuonna 1955 Argentiinaan tytäryhtiön. Nimeksi tuli Industrias Kaiser Argentina eli IKA.

Vuotta myöhemmin IKA valmisti ensimmäiset autonsa, jotka olivat Jeep-maastoautoja. Kaiser oli ostanut niitä valmistaneen Willys-Overlandin vuonna 1953. Vuodesta 1958 lähtien IKA valmisti Kaiser Carabelaa, joka oli paikallinen versio Kaiser Manhattanista.

Renault sopi Dauphine-mallin valmistuksesta Argentiinassa ja osti vähemmistöosuuden IKA:sta 1959. Yhtiön  nimeksi tuli IKA Renault. Valmistuksessa oli parin vuoden ajan myös versio Alfa Romeo 1900 Berlinasta nimellä IKA Bergantin.

Argentiinaan tarvittiin kuitenkin hieman tukevampaa automallia, ja vuonna 1962 syntyi yhteistyösopimus American Motors Corporationin (AMC) kanssa. Tuotantoon tuli useita Rambler-malleja, mutta IKA halusi tehdä auton, joka todella sopisi paikallisiin olosuhteisiin ja makuun.

Marraskuussa esiteltiin 1966 syntyi IKA Torino, joka oli yhdistelmä vuosimallin -63 Rambler Classicia ja vuoden -64 Rambler Americania. Se tuli heti sekä neliovisena että kaksiovisena mallina. Korista tehtiin esikuvaansa vahvempi, ja Pininfarina muotoili keulan, perän ja ohjaamon uusiksi. Myös akseliväli oli tuuman verran alkuperäistä pidempi.

Siinä missä Rambler oli kotimaassaan pienehkö perusauto, Argentiinassa Torinosta tuli yläluokan kulkuneuvo. Logo kuvasi takajaloillaan seisovaa härkää, eikä mielleyhtymä Ferrariin varmasti ollut sattumaa.

Kuusisylinterinen 3,8-litrainen rivimoottori ei kuitenkaan tullut AMC:ltä vaan Kaiserilta. Alun perin moottori suunniteltiin ensimmäistä Jeep Wagoneeria varten vuodelle 1962. Vaihteisto oli ZF:n nelinopeuksinen manuaali.

Tarjolla oli myös 3,0-litrainen perusversio sekä isommasta moottorista kolmella kaasuttimella varustettu 380 W -versio, jossa tehoa oli 220 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi luvattiin 200 km/h.

Tehdas osallistui Torinolla vuonna 1969 myös Nürburgringin 84 (!) tunnin kilpailuun kolmella Torinolla. Mukana projektissa oli myös Juan Manuel Fangio. Yksi autoista oli lähellä voittaa koko kisan, mutta pakoputken vaihto pudotti sen neljänneksi.

Vuonna 1967 Renault osti enemmistöosuuden IKA:sta, ja yhtiön nimeksi tuli IKA Renault SAICF. Vuonna 1970 Kaiser päätti lopettaa kokonaan autovalmistuksen ja myi loputkin osakkeensa Renaultille. Yhtiö keskittyi 70-luvun alun energiakriisin ajamana taloudellisempien ja pienempien mallien kuten Renault 4:n, 6:n ja 12:n tuotantoon. Vuonna 1975 IKA:sta tuli Renault Argentina SA.

Renault Torinoja kuitenkin rakennettiin edelleen ja vuodesta 1976 lähtien se oli yhtiön ainoa ei-Renault-perustainen malli. Parhaimmillaan yli 20 eri versiona tarjolla olleen Torinon tuotanto päättyi vasta vuosimalliin 1982. Siihen mennessä Torinoja oli tehty lähes 100 000.

Nykyään IKA:n perustamassa Santa Isabelin tehtaassa valmistuksessa ovat Renaultin mallit Fluence, Kangoo, Sandero ja Logan sekä yhteistä rakennetta käyttäviä avolavamalleja Nissan Navara/Renault Alaskan/Mercedes-Benz X.