Vuonna 2016 Montereyn autoviikon aikana pidetyissä huutokaupoissa käytettiin rahaa 338 miljoonaa dollaria, josta siis jäätiin tänä vuonna kymmenen miljoonaa jälkeen. Huutokaupoissa oli tarjolla 1 277 autoa, joista 745 löysi uuden omistajan eli onnistumisprosentti oli 58.

Yhteissummasta lähes 133 miljoonaa dollaria vaihtoi käsiä RM Sothebyllä, jotka maksettiin 103 autosta eli keskihinta oli reilusti toista miljoonaa dollaria. Gooding & Companyn huutokaupassa autoista maksettiin yli 91 miljoonaa ja Bonhamsilla yli 53 miljoonaa dollaria.

Suurin summa, 22,55 miljoonaa dollaria maksettiin vuoden 1956 Aston Martin DBR1 -kilpa-autosta, joka on ensimmäinen koskaan valmistettu mallinsa edustaja. Se on kallein koskaan myyty Aston Martin ja nappasi myös kalleimman brittiauton viime vuonna myydyltä 21,8 miljoonan dollarin hintaiselta vuoden 1955 Jaguar D-Typeltä.

Aston Martin valmisti aikanaan vain viisi DBR1-autoa, joilla kilpailtiin vuosina 1956–1959 World Sportscar -sarjan mestaruudesta. Myynnissä olleella autolla voitettiin muun muassa vuonna 1959 Nürburgringin tuhannen kilometrin kilpailu. Kuljettajina olivat silloin Sterling Moss ja Jack Fairman. Myös legendaariset Carroll Shelby ja Jack Brabham ovat kilpailleet tuolla autolla. Tämä DBR1/1 on ainoa viidestä autosta, joka on koskaan ollut myytävänä.

Kerroimme vähän aikaa sitten, että Montereyssä on myynnissä upea kokoelma Ferrareita. Autot myytiin ilman hintarajaa, ja niistä kertyi myyjälle mukava 16,5 miljoonan dollarin potti. Yksi auto eli vuoden 1961 Ferrari 250 GT SWB toi puolet tuosta summasta 8,3 miljoonan dollarin hinnallaan.

Maailman kalleimman Porschen paikan otti Steve McQueenin elokuvassaan Le Mans käyttämä vuonna 1970 valmistunut 917K, josta maksettiin 12,8 miljoonaa dollaria plus kymmenen prosentin välityspalkkio eli 14,08 miljoonaa dollaria. Porsche 917K numero 24 aloitti taipaleensa Le Mansin testeissä 1970, missä sitä ajoivat Brian Redman ja Mike Hailwood. Sen jälkeen auto myytiin pian Jo Siffertille, joka vuokrasi sen McQueenin Solar Productionsille kuuluisaan elokuvaan.

Ennen tätä kallein Gooding & Companyn myymä Porsche oli kaksi vuotta sitten omistajaa 10,12 miljoonalla dollarilla vaihtanut 956.

Bonhamsin huutokaupassa 15,62 miljoonalla dollarilla myyty McLaren F1 todisti, että parhaimmillaan auto voi olla hyvä sijoitus. Auto oli 37. koskaan valmistunut F1 ja ensimmäinen Yhdysvaltoihin viety. Vajaat kymmenentuhatta mailia ajettu auto maksoi uutena vuonna 1985 ”vain” 815 000 dollaria. Vaikka huomioitaisiin rahan arvon muutos, sai omistaja ostohinnan moninkertaisena takaisin.

Kymmenen kalleinta (hinnat dollareissa):

1. 1956 Aston Martin DBR1 Roadster, 22 550 000
2. 1995 McLaren F1, 15 620 000
3. 1966 Ferrari 275 GTB/C Coupé, 14 520 000
4. 1970 Porsche 917K, 14 080 000
5. 1961 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Scaglietti, 8 305 000
6. 1963 Jaguar E-Type Lightweight Roadster, 8 000 000
7. 1959 Aston Martin DB4 GT Prototype Coupé, 6 765 000
8. 1955 Ferrari 121 LM Spider Scaglietti, 5 720 000
9. 1959 Ferrari 410 Superamerica Series III Coupé, 5 335 000
10. 1959 Ferrari 250 GT Series I Cabriolet, 4 840 000

Avauskuva: Gooding & Company by Jensen Sutta